Primeur: ook mbo’ers welkom op de UIT

Als eerste Nederlandse stad verwelkomt Utrecht ook mbo’ers tijdens de introductieweek voor studenten, meldt DUIC. Tweehonderd mbo-studenten kunnen zich opgeven voor de Utrechtse Introductie Tijd (UIT). Deze proef moet de kloof tussen verschillende soorten studenten gaan verkleinen. Normaal is de feestweek alleen toegankelijk voor hbo- en wo-studenten.

Mbo-studentenraad (MBO-sr030) nam het initiatief voor deze proef. Deze raad maakt zich hard voor de positie van mbo-studenten in de stad, omdat ze vinden dat mbo’ers niet als volledige student worden behandeld. Begin maart weigerde studentencafé De Kneus de mbo-student Nikki binnen te laten. 18 juni protesteerden 35 studenten bij het café uit solidariteit voor mbo’ers. ‘Wees geen kneus, geef studenten de keus’, riepen ze.