Protestcollege op Janskerkhof voor fysiek onderwijs: ‘Ik blijf hier staan tot het onderwijs weer open is’

'Studenten kampen met motivatieproblemen, eenzaamheid en depressieve klachten'

Foto: Desi van Driel

Humanistiek-student Joshua de Roos (24) en Strafrechten-student Ama Boahene (22) van de actiegroep #ikwilnaarschool organiseerden vanochtend opnieuw protestcolleges. In het zonnetje vroegen zij op het Janskerkhof meer aandacht voor fysiek onderwijs.

Ruim voor aanvang van het protest is het al druk op het Janskerkhof in Utrecht. Zo’n twintig studenten en docenten wachten geduldig op de start van het protest. Witte kruisjes op de grond geven aan waar de studenten plaats mogen nemen. Op het plein staat een ouderwets krijtbord klaar met de tekst ‘Protestcollege voor fysiek onderwijs’. Studenten gaan in kleermakerszit op hun jas of een kleedje zitten en één jongen heeft zelfs een krukje meegenomen. Met een thermoskan koffie in zijn rechterhand en een sigaret in zijn linkerhand gaat hij er goed voor zitten.

Om 11:10 uur pakt organisator Joshua de Roos de microfoon en neemt het woord: ‘Welkom. Ik zie veel studenten, maar ook docenten. Dat geeft aan dat het hele hoger onderwijs lijdt.’ Het geluid uit de kleine draagbare speaker komt nauwelijks boven het luide busverkeer en de voorbijrijdende scooters uit. Betere apparatuur is nog onderweg, maar tot die tijd moeten ze het met deze installatie doen. Dat mag de pret niet drukken. Iedereen luistert aandachtig als het eerste college over vrijheid van start gaat.

Tekst gaat door onder de foto  

Eerste college gaat van start. Foto: Desi van Driel

Organisatoren Joshua en Ama zagen dat studenten afzien sinds het sluiten van het hoger onderwijs. ‘Sinds de lockdown krijgen studenten alleen nog maar online les. Het leidt bij veel studenten tot motivatieproblemen, eenzaamheid en depressieve klachten’, vertelt Joshua. Ook hij merkt dat zijn motivatie voor school is gekelderd: ‘Normaal gesproken vind ik het leuk om te studeren, maar de laatste weken wordt de drempel om mijn laptop te pakken en colleges te volgen steeds hoger.’ 

Eigen invulling

Joshua en Ama besluiten te demonstreren voor meer fysiek onderwijs. Over de vorm hoefden ze niet lang na te denken: ‘We missen de fysieke lessen. Door buiten colleges te geven, demonstreren we op een positieve en zichtbare manier’, zegt Joshua. ‘Dit is beter dan met een aantal protestborden te gaan staan schreeuwen.’ Vandaag is de tweede keer dat ze een protestcollege organiseren. De organisatoren vroegen aan studenten en docenten om colleges voor te bereiden. ‘Ze mogen daar hun eigen invulling aan geven. Veel colleges zijn gerelateerd aan corona en de maatregelen, maar dat is geen vereiste’, vertelt Joshua.

Tekst gaat door onder de foto 

Links: Joshua de Roos. Rechts: Ama Boahene. Foto: Desi van Driel

Het protestcollege trekt veel aandacht. Voorbijgangers stoppen regelmatig om te vragen waar het protest voor is of om een foto te maken. 

‘Als ik had geweten dat we gingen dansen, had ik wel iets anders aangetrokken’, roept een meisje. Ondanks haar ietwat onhandige hakken danst ze, net als alle andere studenten, vrolijk mee. Ook de aanwezige docenten deinzen niet terug voor een dansje. Het protest doet met het zonnetje en de zomerse muziek even aan als een kleinschalig festival. 

Danscollege

Tegen het einde van het tweede college, komt er een kleine rode auto het plein op scheuren. De vervangende speaker is gearriveerd. ‘Test, test, test’, klinkt het dwars door het college heen. Het geluid is een stuk beter. Net op tijd, want het volgende college is een danscollege. Het zomerse nummer ‘Hot Topicz’ van Shockman & Limitless knalt uit de speaker.

Auto’s toeteren terwijl ze voorbijrijden en buschauffeurs kijken verbaasd uit hun raam als ze langs het Janskerkhof rijden. Na een kwartier eindigt de dansles met een daverend applaus. ‘Het was al warm, maar nu is het nog warmer’, roept Ama door de microfoon. 

Enthousiasme bij danscollege. Foto: Desi van Driel

Net zoals middelbare-schoolleerlingen, wil Joshua ook graag dat studenten in het hoger onderwijs les krijgen op alternatieve locaties, zoals theaters en concertzalen. ‘Er gaat veel geld naar de cultuursector, wat ook logisch is. Maar als het geld naar de hogescholen zou gaan, kunnen zij dat geld vervolgens gebruiken om de locaties te huren voor fysiek onderwijs. Dat is een win-winsituatie voor zowel studenten als de cultuursector.’ 

Loze beloftes

Het kabinet bood in de persconferentie van 23 maart een beetje perspectief voor studenten. Hogescholen en universiteiten kunnen hoogstwaarschijnlijk vanaf 26 april weer fysiek lesgeven. Studenten kunnen dan maximaal één dag in de week fysiek naar college. Joshua wil daar niet op wachten: ‘Eerst was het eind maart, nu eind april. De beloftes geloof ik niet meer. Tot het zo ver is, blijf ik hier staan.’ 

De protestcolleges gaan de rest van de middag verder. Onderwerpen die aan bod komen, zijn grondrechten, zelfliefde en seculariteit. Ook staat er nog een tekenles op het programma. Joshua is blij met de opkomst: ‘Ik hoop dat er later vandaag nog wat mensen bijkomen, maar deze dag is nu al geslaagd voor mij.’ 

Ook interessant: Studentenverenigingen moeten creatiever zijn tijdens corona.

Volg ons op Instagram
Reageer!
Reageer!
Deel via...

Geef een reactie Let bij het reageren op onze spelregels.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *