Quest-project afgetrapt met Dennis Storm: ‘Jullie generatie is een kutgeneratie – door wat je op je bordje krijgt’

Verspreid over drie lokalen zitten 230 studenten aandachtig te luisteren. Het zijn de derdejaars van de opleidingen Electrotechniek, Werktuigbouwkunde en Technische Bedrijfskunde van Hogeschool Utrecht – en dit is het begin van hun project. De menigte bestaat voornamelijk uit mannen met hier en daar wat meisjes.

Met Quest gaan kleine groepjes studenten werken voor een bedrijf. Het thema? Duurzaamheid. En daarom is Dennis Storm, oudpresentator en initiatiefnemer van Stichting Kakadua, uitgenodigd om de HU’ers toe te spreken.

‘Goedemiddag,’ zegt Storm in de microfoon. ‘Om maar met de deur in huis te vallen: ik hoop dat jullie na deze presentatie beseffen wat voor impact je hebt op het milieu door middel van marketing.’ De oudpresentator, met schouderlang haar in een baggy grijze trui, toont trailers van documentaires waarin vogels met buiken vol plastic sterven op exotische stranden. Verder komen dode olifanten en kuiken-moordmachines langs. ‘We laten niet de lelijke kant zien in de reclames, maar de gelikte kant. Wat zou er met de wereld gebeuren als marketing de échte kant laten zien?’ vraagt Storm.

De presentatie wordt met wisselende emoties ontvangen. ‘Wat negatief,’ luidt het op de Teams-chat waar twee andere lokalen meeluisteren. Student Marit is benieuwd naar de bronnen van Storm.

‘Het spijt me, maar jullie generatie is een kutgeneratie,’ zegt Storm tegen een student die een vraag over het doorbreken van slechte gewoonten stelt. ‘Niet door jullie, maar door waar jullie mee opgescheept zitten. Dit klinkt negatief, maar dat is juist nodig, anders verandert er niks.’ Opnieuw klinkt wat geknor vanuit de zaal.

Dan neemt docent Johan van Rijsbergen het stokje over en krijgen de studenten meer uitleg over het project. ‘Quest duurt een half jaar – waarin er genoeg tegenslagen zullen zijn’, zegt hij. ‘Wij streven ernaar dat een van jullie projecten straks weer op de HU-pagina staat. We zoeken projecten die een impact hebben’, benadrukt Van Rijsbergen. ‘Het gaat om problemen in de maatschappij die vragen om een oplossing.’

‘Ik heb er zin in,’ zegt Ruben Breedveld, student Technische Bedrijfskunde. ‘Mijn project gaat over verduurzaming van de aandrijving van bussen en trams.’ Met vijf medestudenten zal hij voor een nog onbekend bedrijf aan dit probleem werken. Ook student Djalle Huisinga is enthousiast. Zijn groep gaat ook de stadslogistiek verduurzamen. ‘Dat leek mij de leukste opdracht, dus ik zie het wel zitten.

Met hun opdracht onder de arm schuifelen de studenten weer naar buiten. Daar is het warm en oergezellig, met alle andere studenten in de Uithof die vandaag hun kickstart beleefden. Het schooljaar is begonnen.

Ook interessant: HU-docent aangehouden tijdens bezetting van het ABP-kantoor