Kort

Rector Universiteit Utrecht: ‘UU heeft samenwerking met Shell nodig’

Henk Kummeling, rector magnificus van de Universiteit Utrecht, liet maandag 13 februari aan DUB weten dat de UU de samenwerking met Shell niet stopt.

Zowel hogescholen als universiteiten zouden volgens activisten hun banden met de fossiele industrie moeten verbreken. In februari brachten de Erasmus Universiteit en Universiteit van Amsterdam statements over minder samenwerken met vervuilende organisaties.

Kummeling zegt nu dat de samenwerking tussen de UU en bedrijven uit de fossiele sector zich richt op het bevorderen van de energietransitie. ‘Shell heeft een bepaalde infrastructuur die wij goed kunnen gebruiken.’

Maar de universiteit moet volgens hem wel blijven aandringen dat Shell meer geld inzet ter bevordering van de energietransitie. Of het zomaar de banden kan verbreken? ‘Ja, dat kan met elk bedrijf. Kijk naar de tabaksindustrie.’

De rector magnificus raadt studieverenigingen bovendien aan zeer terughoudend te zijn in sponsordeals met Shell. De studievereniging van Aardwetenschappen, U.A.V., wordt momenteel door Shell gesponsord.