Rente op studieschuld wordt ‘absurd’ hoog

Foto: Kees Rutten

Per 1 januari 2024 wordt de rente die (oud)-studenten over hun lening moeten betalen meer dan vijf keer zo hoog. Het rentepercentage is nu 0,46 procent, maar stijgt naar 2,56 procent: het hoogste niveau in veertien jaar. ‘Absurd’, vindt de Landelijke Studentenvakbond (LSVb). ‘De portemonnee van studenten wordt geplunderd.’

Maandagavond 9 oktober maakte de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) het nieuwe rentepercentage bekend. Elk jaar wordt de rente op studieleningen opnieuw berekend. Dit hangt samen met de rente die de Nederlandse Staat betaalt voor het lenen van geld. Van 2017 tot 2022 was de rente nul procent. De rente is nu 0,46 procent, maar wordt komend jaar dus 2,56 procent. Dit geldt ook voor mbo’ers. Zij betalen op dit moment 1,78 procent rente.

Rad van fortuin

Studentenorganisaties maken zich zorgen. ‘De studielening, ooit als “voordelig” gepresenteerd, is nu allesbehalve dat’, stelt LSVb-voorzitter Elisa Weehuizen in een persbericht. ‘Veel studenten werden onder dat mom gedwongen te lenen en hebben nu te maken met een steeds maar stijgende rente. Het valt niet langer te ontkennen dat studenten in de val zijn gelokt door de studielening.’

‘Het lijkt wel een spelletje financiële roulette’

Demi Janssen, voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO): ‘Studenten leven nu ieder jaar in onzekerheid. Het lijkt wel een spelletje financiële roulette: op welk rentepercentage komt het rad dit jaar uit?’ Het ISO roept de politiek op om een renteplafond in te stellen.

Demissionair onderwijsminister Dijkgraaf kan zich voorstellen dat studenten zich zorgen maken. Hij benadrukt dat DUO rekening houdt met de persoonlijke situatie van studenten: met minder inkomen, betaal je maandelijks minder terug. (Hoe DUO dat berekent, lees je hier).

Geldt het ook voor jou?

Als je op dit moment studeert, geldt het nieuwe rentepercentage ook voor jou. Volgend jaar wordt er weer een nieuw rentepercentage vastgesteld, dat dan ook weer voor jou geldt.

Op het moment dat je bent afgestudeerd, geldt voor jou de rente die op dat moment is vastgesteld. Dit staat voor jou dan voor vijf jaar vast. Na die vijf jaar gaat het rentepercentage van dat moment gelden en ook dat staat weer voor vijf jaar vast. De mensen die in 2019 afstudeerden, gaan dus ook 2,56 procent rente betalen. Zo gaat dat door tot je schuld is afbetaald. Het kan dus zijn dat jij meer of minder rente moet betalen dan een vriend die vorig jaar al afstudeerde.
Ook oud-studenten die nog onder het oude leenstelsel vielen (van vóór 2015) gaan vanaf komend jaar 2,56 procent rente betalen. Voor hen geldt nog een aflostermijn van 15 jaar, in plaats van 35 jaar (huidig termijn).

Totale studieschuld

Begin dit jaar is de totale studieschuld van (oud-)studenten (in totaal 1,6 miljoen mensen) opgelopen tot 28,2 miljard euro. Dit is een toename van 1,7 miljard ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS, gepubliceerd op 10 oktober. De gemiddelde studieschuld is 17,1 duizend euro. Een grote stijging sinds de invoering van het leenstelsel. In 2015 was het nog 4,7 duizend euro. Mensen tussen de 25 en 30 jaar hadden begin 2023 de grootste studieschuld: gemiddeld 22,9 duizend euro per persoon.

Nog wat uitschieters: ruim 330 duizend mensen hadden dit jaar een studieschuld van meer dan 30 duizend euro. 120 duizend mensen er een van meer dan 50 duizend euro en 1,8 duizend zelfs een van meer dan een ton.

Rekenvoorbeelden:
De gemiddelde studieschuld is 17.100 euro. Met het nieuwe rentepercentage van 2,56 procent, wordt de rente dan 437,76 euro per jaar.
Met een studieschuld van een ton, betaal je 2.560 euro rente in een jaar.

Slim trucje?

Eerder publiceerde Trajectum een artikel over een truc om geld te besparen bij DUO. Studenten kunnen een deel van hun studielening tegen de huidige relatief lage rente vastzetten. Daarmee zou het mogelijk zijn om duizenden euro’s te besparen. Maar het foefje is ingewikkeld en niet zonder risico. Lees er hier meer over.