Scheelt dit slimme foefje inderdaad duizenden euro’s bij Ome Duo?

Foto: Kees Rutten

Door een truc kunnen hbo- en wo-studenten een deel van hun studielening tegen de huidige relatief lage rente vastzetten. Daarmee kunnen ze duizenden euro’s besparen, is het verhaal.

Vorige maand maakte DUO bekend dat hbo- en universiteitsstudenten rente gaan betalen over hun studieschuld. Vanaf januari 2023 wordt deze rente 0,46 procent, de afgelopen vijf jaar was het 0 procent. Het slechte nieuws sloeg in als een bom, maar nu lijkt een slimmigheidje van een aantal studenten het leed te kunnen verzachten.

Splitstruc

Elk jaar wordt de nieuwe rente vastgesteld en de kans is groot dat die de komende jaren steeds hoger wordt. Na het afstuderen staat het rentepercentage van dat moment voor vijf jaar vast.

Bij DUO is het mogelijk om studiefinanciering tijdelijk stop te zetten, bijvoorbeeld voor een tussenjaar. Dan splitst DUO je studieschuld in twee delen en wordt het rentepercentage van het eerste deel voor vijf jaar vastgezet. Student Monetaire Economie Casper de Haes ontdekte dat het ook mogelijk is om je lening slechts één maand te stoppen, en vertelde dit aan NOS op 3.

Om geld te besparen zou je je lening in december 2022 moeten stopzetten. Je studieschuld die je tot die tijd hebt opgebouwd, wordt dan vastgezet op het rentepercentage 0,46 procent. Wanneer je in februari 2023 opnieuw een studielening aanvraagt, ziet DUO dat als een nieuwe lening. Op die manier betaal je niet over je hele lening een eventueel hoger rentepercentage – dat weer voor vijf jaar vaststaat, wanneer je afstudeert-, maar slechts over een deel. En dat scheelt algauw duizenden euro’s, berekende ook de Delfste wiskundestudent Joep de Jong op Delta, het journalistieke platform van de TU Delft.

Reactie DUO

Volgens DUO is het stoppen en daarna opnieuw starten met lenen inderdaad mogelijk.  Maar het foefje is ingewikkeld en niet zonder risico. Je moet bijvoorbeeld je studentenreisproduct ook een maand stopzetten. Sommige studenten zijn dan misschien meer aan ov-kosten kwijt dan dat ze besparen met de rentetruc. Ook kost het tijd om weer een nieuwe lening aan te vragen. En het is niet zeker of de rente de volgende jaren daadwerkelijk hoger wordt.

De mogelijke besparing is daarnaast afhankelijk van de hoogte van de lening en de studieduur. Conclusie: Je kunt de truc doen, maar het blijft een gok.

Bekijk hier de uitlegvideo van NOS op 3.