Rentesplitsen en lening stopzetten: duizenden studenten doen het

Zo’n 19.000 studenten in het hoger onderwijs hebben in januari hun studiefinanciering tijdelijk stilgezet. Dat zijn er ongeveer twee keer zoveel als normaal, meldt DUO.

Het duidt erop dat ruim 9000 studenten hiermee inspelen op de terugkeer van de basisbeurs. Voor wie nu studeert, kan het namelijk handig zijn om de lening stil te zetten, zo berichtten media eerder. Studenten sparen dan hun rechten op waardoor ze langer recht houden op een basisbeurs. Het betekent wel dat ze in deze periode niets kunnen lenen en geen ov-kaart kunnen gebruiken.

Daarnaast hebben 26.000 studenten hun studieschuld ‘gesplitst’ door hun studiefinanciering op 1 januari te laten stoppen en per 1 februari te hervatten. Daarmee blijft de rente op hun huidige studieschuld vijf jaar lang op 0,46 procent staan. De ‘splitstruc’ was vooral gunstig voor studenten die al voor 2015 begonnen aan hun studie, die groep moet sinds begin dit jaar 1,78% rente betalen.