Robbert Dijkgraaf: DUO moet per direct stoppen met fraude-algoritme

Vrijdag 23 juni heeft onderwijsminister Robert Dijkgraaf besloten dat De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) per direct moet stoppen met het gebruik van het specifieke algoritme om mogelijke fraudeurs mee op te sporen. Hij wil dat DUO overstapt op willekeurige steekproeven. Dat meldt de UKrant.

Het fraudeteam van DUO moest achterhalen of studenten met een ‘uitwonende beurs’ ook daadwerkelijk uitwonend waren. Daartoe bezocht de instelling opvallend vaak studenten met een migratieachtergrond, bleek uit onderzoek van het Hoger Persbureau dat vorige week woensdag werd gepubliceerd (ook op Trajectum). Aan het onderzoek werkten dertig advocaten die studenten bijstonden in een soortgelijke zaak. 97 procent van die studenten bleek heeft een migratieachtergrond te hebben.

Dijkgraaf noemde de bevindingen van de journalistieke media in een debat in de Tweede Kamer een ‘verontrustend signaal’. Nu eist hij een grondig onderzoek naar de fraudecontrole van DUO.