Bureau Dynamiczone interviewde in opdracht van ROC’s hun toekomstige leerlingen met de vraag hoe zij zich oriënteren op hun MBO-keuze en met name welke online hulpmiddelen zij gebruiken. Enkele van hun conclusies zou je ook nog kunnen plakken op een deel van de studenten die onze opendagen bezoeken. Ze weten soms nog steeds niet echt wat ze willen en kiezen op basis wat hen leuk lijkt, wat hun vrienden gaan doen. Ze zijn benieuwd wat hen te wachten staat op de nieuwe opleiding en willen graag geholpen worden bij hun keuze.
De meesten gebruiken steeds vaker en meer social media en sharing met vrienden voor de leuke en persoonlijke dingen, zoals vakantie- en uitgaansfoto’s. Een serieus profiel van jezelf maken is logisch en handig om te gebruiken voor overleg met ouders/keuzebegeleiders, maar dat is niet het eerste waaraan gedacht wordt. Een opendag wordt bezocht als ze een vaag idee hebben van een opleiding die misschien leuk zou kunnen zijn.
De toekomstige MBO-leerlingen weten dat ze zich (nog) moeten ontwikkelen, maar willen wel een leuke tijd op school hebben in een prettige omgeving waar ze hun talent kunnen ontwikkelen. Maar een link leggen naar een beroep komt voor velen nog te vroeg volgens de onderzoekers.