Rondleiding in gestripte locatie Heidelberglaan

In groepjes van twintig krijgen medewerkers en studenten dinsdag 16 december een rondleiding in de HU-locatie Heidelberglaan 7 in De Uithof. Het pand wordt momenteel drastisch verbouwd.

De onderste twee etages van het gestripte gebouw zien er desolaat uit. Omdat sommige gevels zijn gesloopt, gapen er grote gaten. Doordat veel tussenwanden zijn neergehaald, bestaan de vleugels uit grote open ruimtes met pilaren. Grote plassen water liggen op de betonnen vloer. Overal zijn leidingen te zien.

Veiligheidshelm
De derde en vierde etages lijken al meer op een onderwijsgebouw. Er ontstaan ruimtes door gipsen platen. Ellen van Neerven van de afdeling Marketing en Communicatie leidt de bezoekers rond. Ze zijn verplicht een rode veiligheidshelm en –laarzen te dragen. Ze zijn vooral afkomstig van de faculteit Gezondheidszorg en het Institute Life Sciences and Chemistry (ILC): vanaf de zomer van 2015 is dit hun nieuwe onderkomen.

Van Neerven wijst aan waar de theaterzaal was en de labs van ILC komen. Ook de ‘gymzaal’ krijgt een plek, zegt ze. Er ontstaat enige consternatie. ‘Dat heet bewegingszaal’, oppert iemand licht verontwaardigd. Op de vierde verdieping aangekomen blijken een aantal wanden al afgewerkt, zijn gedeelten van vloeren gestort, prijken wasbakken met kranen en hangt het systeemplafond er al in. Door de brede deuropeningen moeten straks de ziekenhuisbedden van de opleiding verpleegkunde gereden worden.

Hoogwerker
Terwijl een shovel puin op een hoop schuift, een hoogwerker bouwmaterialen de lucht in tilt en een andere hijskraan kozijnen uit een vrachtwagen laadt, vertrekken de bezoekers weer naar hun huidige werk- en studieplek. Akke Tschur, docente huidtherapie, is blij dat ze even een blik op haar toekomstige thuishonk in wording mocht werpen. ‘Het lijkt nog ver weg omdat er nog veel gebouwd moet worden’, constateert ze.

Woensdag is er weer een middag met rondleidingen. Die zijn al volgeboekt.

Foto: Harold van de Kamp
Meer informatie over de bouw- en verbouwplannen van de HU: www.huontwikkelt.nl.