Smoothies en mindfulness op HU Welzijnsdag

Foto: Kees Rutten

Woensdag 24 oktober organiseert Student Support Centre (SSC) de Welzijnsdag. HU-studenten kunnen workshops volgen. Op deze manier wordt aandacht gevraagd voor het welzijn van studenten.

Zo’n twee weken geleden verscheen de eerste landelijke Monitor Mentale gezondheid en Middelengebruik Studenten. Daaruit blijkt dat bijna alle studenten (97 procent) stress ervaren tijdens hun studie. Meer dan de helft heeft psychische klachten. Het gaat met veel studenten dus nog slechter dan gedacht.

Morgen organiseert Student Support Centre de derde editie van de Welzijnsdag op de HU. Stephanie Smit, deeltijdstudent van de AD-opleiding Event Manager, is medeorganisator van deze dag: ‘Zoveel studenten hebben prestatiedruk of psychische problemen: daar moeten we aandacht aan besteden.’

Tijdens workshops en trainingen leren deelnemende studenten over stress, gezondheid of bijvoorbeeld over hoogsensitiviteit. ‘Het is daarnaast een laagdrempelige manier om kennis te maken met de activiteiten binnen SSC. Want ook na de Welzijnsdag kunnen studenten werken aan hun welzijn.’

Workshops

Stel dat jij een psychische of fysieke beperking hebt, vertel jij dat op een date? En op een sollicitatie? Anita Hubner, psycholoog en auteur van het boek ‘Vertel ik het wel of vertel ik het niet’ leert op de Welzijnsdag in een workshop hoe studenten hun eigen verhaal kunnen delen.

Daarnaast organiseert Podium ‘1 Uur Over… hoogsensitiviteit’. Experts en ervaringsdeskundigen gaan in een live talkshow in gesprek over het hoogsensitieve brein. Wat betekent het om hoogsensitief te zijn? Hoe ga jij om met prikkels?

Ook kunnen studenten met interesse voor mindfulness naar de ‘Mindfulness Proeverij’. In een uur ga je kennismaken met verschillende aandachtsoefeningen. Het gaat over aandacht hebben voor wat er nu is.
Andere workshops zijn bijvoorbeeld ‘Omgaan met onzekerheid’, ‘Leren moet je leren’ of ‘Boost je gezondheid’.

Smoothiebar

Studenten kunnen zich hier aanmelden en krijgen na de workshop een bon voor een gratis smoothie. Smidt: ‘Er komt een tijdelijke smoothiebar in het gebouw aan Padualaan 101. De deelnemers krijgen dan iets lekkers mee voor onderweg naar huis.’ Aanmelden is niet verplicht, meldt Smit. ‘Het moet vrijblijvend blijven. Je bent vrij om langs te lopen.’

Wellbeing Week

Deze week organiseert Universiteit Utrecht de Wellbeing Week. Hier zijn workshops en lezingen te bezoeken waar ook HU-studenten welkom zijn.