Het is nog onduidelijk of de twee snelbuslijnen van Breda en Almere naar De Uithof effect hebben op de files.
Het aantal nieuwe reizigers in de snelbussen is te klein om het effect op filevorming te meten, zo blijkt uit een eerste evaluatie die naar de Tweede Kamer is gestuurd. Sinds 2012 rijden er onder de noemer 'Zeker met de bus' via drie trajecten snelbussen, onder andere van Breda naar de Uithof en van Almere naar De Uithof. De proef kost 10 miljoen euro en is bedoeld om de automobilist in de bus te lokken.
Weinig inspanning
Hoewel uit de evaluatie blijkt dat het aantal deelnemers aan de proef stijgt (naar in totaal 471 deelnemers) en dat bijna de helft van hen na de proef de auto wil laten staan, is het niet zeker dat de files daardoor ook afnemen. Het aantal nieuwe reizigers in de snelbussen is namelijk te klein om dat te meten.Dat de files op de A27 zijn afgenomen, is vooral te danken aan de economische crisis.
Wel stelt de evaluatie dat is 'aangetoond dat met weinig inspanning automobilisten te overtuigen zijn van de voordelen van de snelbus en deze uit te proberen.'
De campagne ‘Zeker met de bus’ werd in 2012 gelanceerd. Deelnemers kunnen met korting gebruik maken van de snelbussen. De proef duurt nog tot en met 2015.