Sociëtiteit USC twee weken dicht vanwege bangalijst

Het Utrechts Studenten Corps (USC) sluit haar sociëteit aan het Janskerkhof gedurende twee weken, vanwege de veelbesproken bangalijst: een PowerPoint-presentatie over vrouwelijke studenten, met foto’s en beoordelingen van hun uiterlijk en prestaties in bed, plus van sommigen hun adressen en telefoonnummers.

Het bestuur heeft haar leden gewaarschuwd. Er volgen ‘strenge straffen’ voor mensen die de lijst delen of de vrouwen ongepast benaderen. Drie leden zijn geschorst, omdat ze de presentatie met veel mensen hebben gedeeld en vrouwonvriendelijke opmerkingen hebben gestuurd. Zij mogen ook niet mee op skireis. Andere maatregelen volgen nog. Het Openbaar Ministerie stelt een onderzoek in naar het corps. De HU en UU – die het USC deels financieren – gaan in gesprek met de studentenvereniging.