Student & Stage

Stagiair Daan maakte zelf een plan tegen messendragers

Foto: Kees Rutten

In deze serie spreekt journalistiekstudent Joy Serier studenten die bijzondere stages lopen. Dit keer: Daan Nijland (20). Hij studeert Integrale Veiligheidskunde aan de HU en liep als tweedejaars stage bij de gemeente Wijk bij Duurstede. Zijn stage-opdracht bleek een grotere uitdaging dan hij had verwacht.

Een plan om jonge messendragers in de gemeente Wijk bij Duurstede tegen te gaan leek voor Daan niet te hoog gegrepen. Toch liep hij al snel tegen obstakels op.

Daan woont nog bij zijn ouders maar gaat volgende maand in Utrecht op zichzelf wonen. Hij werkt daar voor Trunkrs, een transport- en logistiekbedrijf, als Customer Succes Agent. Daan reisde afgelopen maanden twee keer in de week af naar zijn stage bij de gemeente Wijk bij Duurstede. De rest van de dagen volgde hij colleges op school.

Wat moest je doen tijdens de stage?
Ik zat bij de afdeling Openbare orde en veiligheid. Eigenlijk moest ik een bestaand plan verbeteren en nakijken. Dat was het idee van school. Maar omdat ik jongeren interessanter vond, koos ik ervoor om zelf een integraal veiligheidsplan op te stellen voor de aanpak van jongeren die messen bij zich dragen.’

Hoe verliep dat? 
‘Het was lastig, omdat de meeste gemeenten in Nederland alleen de messenproblematiek kunnen aanpakken als er een steekincident is geweest. Bijvoorbeeld in Zaandam. Daar konden boven op de Algemene Plaatselijke Verordening nog andere geweldsvoorwerpen verboden worden zoals het meedragen van een honkbalknuppel of stanleymesje. Omdat er in mijn gemeenten geen steekincidenten hebben plaatsgevonden kon zo’n verbod moeilijk geregeld worden. Toen ben ik het anders gaan aanpakken. Je kunt moeilijk iets doen tegen jongeren die messen bij zich dragen. Maar je kunt wel ouders inlichten, met jongerenwerkers praten, wijkagenten inzetten en kluisjes onderzoeken.’

Hoe zagen jouw stagedagen eruit?
Voordat ik aan mijn plan kon beginnen, moest ik eerst veel onderzoek doen. Ik moest informatie verzamelen over regels die andere gemeenten in Nederland hanteren over het dragen van messen. Ik moest documentaires over messenproblematiek in buurten bekijken en praten met jongerenwerkers en wijkagenten. Die vertelden mij bijvoorbeeld hoe zij het messen dragen onder jongeren voorkomen door vooraf te praten met leiders van jongerengroepjes. Aan het einde van de dag typte ik dan mijn onderzoek verder uit zodat ik later de maatregelen kon opstellen.’

Wat vond je van de plek en de begeleiding?
‘De gemeente heeft een mooie cultuur, vind ik. Er werken leuke mensen en er is een gezellige sfeer. Ik kreeg aan het einde van de stage de feedback dat ik meer initiatief kon tonen in het bijwonen van vergaderingen. Ik was gewoon heel erg gefocust op mijn opdracht waardoor ik niet altijd bezig was met de planning van mijn stagebegeleider. Dat moet ik de volgende keer wat beter aanpakken. Ik weet niet zeker of werken bij de gemeente iets voor mij is omdat je veel op kantoor zit. Mij lijkt het vet om na deze opleiding Bedrijfskunde te studeren om dan vervolgens een eigen bedrijf in de richting van informatie en cyber security te starten. Als ik voor mezelf begin kan ik actiever bezig zijn door mensen aan te sturen en mij nog meer verdiepen in de beveiligingswereld.’

Waar ben je het meest trots op? 
Ik heb iets gemaakt waarvan ik denk dat de gemeenten het gaan gebruiken. Ik heb zelf mijn eigen plan opgesteld om de messenproblematiek tegen te gaan. Sommige maatregelen gaan ze zeker gebruiken. Buurtvaders inlichten, in gesprek gaan met wijkagenten en jongerenwerkers bijvoorbeeld. Daar ben ik in ieder geval heel blij mee.’