Achtergrond

Steeds meer opleidingen met een eigen Instagrampagina

Illustratie: Maartje Huvenaars

Foto’s van een studentenproject, een update over de ov-staking of een nieuwjaarswens. Veel opleidingen hebben een eigen Instagram-pagina. Wie beheren deze accounts, wat plaatsen ze wel en niet, en moet de HU opleidingen verplichten tot deze nieuwe vorm van publiciteit?

Op #meekijkmaandag, in een bericht van begin april, vertellen studenten Caroline en Vera waar ze nu mee bezig zijn. Ze lopen stage in Melbourne en benoemen verschillen tussen Australië en Nederland. ‘Huidtherapeuten zijn in Australië niet BIG-geregistreerd.’

Vierdejaarsstudent Heleen Voskuilen beheert het Instagram-account van de opleiding Huidtherapie, dat kost haar zo’n twee uur per week. Het account heeft 1300 volgers en is opgericht in april 2020. Voskuilen: ‘Ik plaats vooral foto’s met verhalen van studenten als bijschrift, of deel informatieve video’s over een huidbehandeling. Info over minors en stages vinden eerste- en tweedejaars leuk, want die moeten dat nog gaan kiezen.’

Instagram-accounts van opleidingen of instituten schieten als paddenstoelen uit de grond. ‘De HU heeft een algemeen account, maar het Instituut voor Design & Engineering (IDE) wilde meer inzoomen op de technische opleidingen’, zegt marketing- en communicatiemedewerker Iris Pijpker. Ze beheert het account van IDE dat opgericht is in november 2022. Het heeft nu ruim 300 volgers, grotendeels studenten. Je ziet op het account een video van IDE-studenten die doofblinden laten roeien door een trilvest. Daarnaast een reel (korte video) van de Science Fair bij de opleiding Werktuigbouwkunde.

Tekst loopt door onder de video.

De opleiding Communicatie heeft ruim 700 volgers op het Instagram-account.Dat wordt beheerd door twee docenten en vier studenten. Docent Andrea van Zuuk: ‘We laten zien wat de opleiding inhoudt en delen projecten en activiteiten. Laatst was er een communicatiestudent genomineerd voor beste Honoursstudent van het jaar. Dat delen wij dan ook.’

‘Binden en boeien’

Docent Esther Langerhorst is ook beheerder van het account van de opleiding Communicatie: ‘We willen onze huidige studenten Communicatie boeien en aan ons binden. Zeker na de coronatijd. We delen grappige dingen of kameradvertenties als iemand die ons stuurt. Ook posten we genoeg inhoudelijke dingen, een uitnodiging  voor een symposium bijvoorbeeld. We willen ook alumni en docenten betrokken houden. Tegelijk geven we studiekiezers al een kijkje.’

Ze vragen of het zin heeft om lesboeken te kopen

Als studiekiezers nog vragen hebben na een open dag, kunnen ze een privébericht naar het Instagram-account sturen. Langerhorst: ‘En dat gebeurt. Afgelopen week zeven keer. Instromende studenten weten ons ook te vinden voor vragen. Of het zin heeft om sommige lesboeken te kopen bijvoorbeeld.’
Voskuilen ontvangt wekelijks zo’n tien privéberichten op het Insta-account van Huidtherapie: ‘Veel vragen gaan nu over de decentrale selectie. Hoe dat werkt en of ik nog tips heb.’

Pijpker ziet het account van IDE als een visitekaartje voor nieuwe studenten: ‘Steeds minder studiekiezers kiezen voor een technische opleiding. Misschien weten ze niet goed wat voor toffe dingen je op zo’n opleiding doet en wat je ermee kunt worden. Dit willen we op Instagram ook meer naar buiten brengen. Uiteindelijk willen we graag, net als bij de opleiding Communicatie, een paar studenten bij het Instagram kanaal betrekken, om nog meer gave projecten en activiteiten met de buitenwereld te delen. Maar zo ver zijn we nog niet.’

Voorlichten via papier?

Papieren brochures zijn er bij de meeste opleidingen niet meer. Tessa Langedijk is marketing en communicatiespecialist en beheert het account voor ICT: ‘Op de open dag maken we de meeste informatie zoals brochures, factsheets en jaaroverzichten beschikbaar via QR-codes zodat we ze niet op papier hoeven te drukken.’ Pijpker: ‘De oude ‘factsheets van de HU zijn een soort van gesneuveld, maar we zijn bezig met iets nieuws. We merken dat studiekiezers toch vaak vragen om iets van een folder.’

‘Geen après-skifoto’s’

Opleidingen of instituten mogen zelf bepalen of ze actief zijn op Instagram. De ene pagina wordt beheerd door een communicatiemedewerker, de ander door een docent, een student – de één betaald als student-assistent, de ander vrijwillig-, of een poule van meerdere docenten en/of studenten. HU-breed is er geen samenwerking.

Langedijk (ICT): ‘Een huisstijl voor alle Instagram-accounts zou helpen voor wat meer onderlinge verbinding. Voor inspiratie houd ik de andere accounts in de gaten, maar we werken niet samen.’

Ook zijn er geen richtlijnen vanuit de HU over wat je wel en niet plaatst. Volgens Langedijk is het een kwestie van gezond verstand wat je wel en niet post. ‘Als we iets plaatsen van een wintersport van ICT-studenten, kiezen we foto’s van de piste. De après-skifoto’s laten we dan even zitten.’

‘Onze posts moeten respectvol zijn, maar we willen geen imago dat we het braafste jongetje van de klas zijn’, zegt Langerhorst (opleiding Communicatie). Collega Andrea: ‘Laatst deelden we een reel van een struisvogel. Het onderschrift: hoe docenten kijken als studenten niet opletten.’

Op het account van Huidtherapie plaatste de voorganger van Voskuilen ooit een winactie voor een huidcrème. ‘Toen ontvingen we een bericht van een docent dat dit niet de bedoeling was, omdat het eigenlijk reclame was. Ik mag alles plaatsen wat leuk en interessant is, zolang het geen reclame is voor merken of laserapparatuur.’

Tekst loopt door onder de video.

Instituutsbreed of per opleiding?

De Instagram van IDE is instituutsbreed. Volgens Pijpker is een eigen Instagram-pagina per opleiding binnen IDE geen optie. ‘Het kost tijd en als je eenmaal een Instagram-account opricht, moet je regelmatig content blijven plaatsen.’ Wel hebben de masters binnen IDE een eigen account, beheerd door een andere communicatiemedewerker. ‘De masters worden vooral gevolgd door deeltijdstudenten. Die zijn vaker wat ouder, dus daar worden minder dingen geplaatst over het studentenleven.’

Als studenten het willen opzetten, moeten ze er ook echt voor gaan

Bij HBO ICT wil het instituut zelf beheer hebben over de Instagram-pagina. Langedijk: ‘Maar als studenten zelf een account willen oprichten voor een specifieke opleiding binnen het instituut, mag dat.’ Zo heeft Open ICT een apart Instagram-account, beheerd door studenten. Via chatprogramma Discord heeft Langedijk contact met hen, ‘als zij iets interessants hebben, deel ik dat. En andersom.’
De richting Technische Informatica heeft ook een eigen account. ‘Als studenten het willen opzetten, moeten ze er ook echt voor gaan. Wanneer je één keer per jaar iets post, heeft dat geen nut.’

Toekomst?

Foto: Kees Rutten

‘We houden in de gaten op welke social media-kanalen de nieuwe generatie zich bevindt’, zegt Langedijk. Een kanaal kan heel snel opkomen, maar ook weer snel verdwijnen.’ Ze denkt dat de komende tijd steeds meer opleidingen een Instagram-account gaan opzetten, omdat het een goede manier is om deze generatie te bereiken. ‘Wij groeien nu met tientallen volgers per maand.’ En TikTok? ‘De generatie studiekiezers zit daar zeker op, maar het is lastig en kost tijd om goede TikToks te maken, dus daar stellen we op dit moment geen prioriteit.’ De Hogeschool Utrecht heeft wel een HU-breed TikTok-account, en ook Creative Business is actief op TikTok.

Huidtherapie is met 1300 volgers een van de populairste accounts. Voskuilen: ‘De studie Huidtherapie is heel populair, veel meiden die deze studie overwegen gaan ons vast volgen voor wat meer info. Maar ook veel externen volgen ons. Mensen die geïnteresseerd zijn in de huid volgen ons. Ik plaats soms story’s over huidaandoeningen of tips voor huidverzorging.’

Verplichten?

Leraar Duits heeft een Instagram, Leraar Engels niet. Sociaal Juridische Dienstverlening heeft een Instagram, Social Work niet. Docent Social Work Gercoline van Beek is actief in de werving van de opleiding: ‘Er is nooit bewust gekozen om geen Instagrampagina te hebben. Als opleiding gebruiken we de officiële kanalen zoals MyHU en Canvas voor communicatie en informatie. De studievereniging en opleidingscommissie hebben wel een Instagramaccount, zij promoten daar onder meer de feesten en studie-inhoudelijke activiteiten van Social Work. Het is de vraag wat we als opleiding op Instagram dan daarnaast zouden willen communiceren.’

Zou het slim zijn op opleidingen te verplichten een Instagram te creëren? Langedijk: ‘Nee. Je moet er serieus tijd in steken en als er accounts online staan die half af zijn, dan is dat niet goed voor de reputatie van de HU. Je representeert met zo’n account toch de opleiding.’ Zelf besteedt ze per week gemiddeld drie tot vier uur aan het account.
De ene opleiding is er meer geschikt voor dan de ander, denkt Langerhorst. ‘Media- en communicatieopleidingen zul je er sneller op zien.’

Hoeveel tijd kost het per week? Pijpker besteedt een uur aan de Insta. Van Zuuk, Langerhorst en Voskuilen gemiddeld zo’n twee uur en Langedijk drie tot vier uur.

Spookaccounts

Een nadeel van Instagram: iedereen kan een eigen account aanmaken en zich voordoen als een ‘officiële pagina van de HU’. Dat is anders dan een bericht plaatsen op Canvas of MyHU.

Coming soon sept 2020…

De HU heeft momenteel een aantal ‘spookaccounts’. De Insta van Bedrijfskunde noemt zich ‘het officiële Instagram account van de opleiding Bedrijfskunde aan de Hogeschool Utrecht’, maar er is niks geplaatst. En in de bio staat nog steeds ‘COMING SOON SEPT 2020’. Het account kan alleen door de eigenaar verwijderd worden. Het account Journalistiek en Communicatie heeft in 2015 voor het laatst een bericht geplaatst. Commerciële Economie heeft een TikTok-account dat al maanden niks heeft geplaatst.

Ook Voskuilen is niet voor het verplicht maken van een Instagrampagina per opleiding of instituut. ‘Maar als er iemand is die per studie of instituut zo’n account wil bijhouden, dan zou ik dat zeker doen’. Ze denkt ook dat de komende jaren steeds meer studies een Instagram-account krijgen. ‘Je bouwt een soort community, je zet je studie meer op de kaart. Studenten zitten nou eenmaal veel op sociale media.’