Henk Penseel was (onder andere) docent aan de HU en blogt sinds 2010 voor de Trajectum-site. Ditmaal: zijn er teveel keuzemogelijkheden, dan blijken velen niet te kunnen kiezen. Herkenbaar?
Het is alweer enige decennia geleden dat ik de baan overnam van iemand die er in mijn ogen een puinhoop van had gemaakt. Ik kreeg brieven en telefoontjes van mensen die nooit antwoord hadden gekregen. Mijn voorganger kon goed prioriteiten stellen, want de klachten van die mensen waren onbelangrijk. Of eigenlijk, die mensen waren voor hem niet belangrijk. Ik vond het netjes om toch te reageren. Maar dat kostte tijd, die hij aan belangrijker zaken had besteed.
Niet dat ik slecht terecht ben gekomen, ik ben tenslotte docent en teamleider op de HU geworden. Maar hij werd eerst directeur van RCA Columbia in de Benelux en later in Groot-Brittannië. Zijn belangrijkste kwaliteit was prioriteiten stellen. Het komt elke keer weer neer op het maken van de juiste keuze. En het vervelende is dat er steeds meer te kiezen valt.
Toen de mogelijkheid er nog niet was om sociale media in te schakelen bij het opzetten van een direct-marketingcampagne, was direct mail de meest gebruikte methode. Nog steeds zie je dat dezelfde foefjes gebruikt worden om ervoor te zorgen dat je begint met het openmaken van de envelop. Een echte postzegel op de envelop, zorgen dat er iets in zit, waardoor men nieuwsgierig wordt, persoonlijke adressering, een apart formaat van de envelop.
Is de envelop geopend en begint men met het lezen van het aanbod, dan moet je zorgen dat dit de lezer aanspreekt. De echte marketeers zorgen voor verschillende aanbiedingen voor verschillende doelgroepen, zogenoemde segmentatie. Als de ontvanger mag kiezen tussen diverse aanbiedingen, beperk het aantal dan zoveel mogelijk. Zijn er teveel keuzemogelijkheden, dan blijken velen niet te kunnen kiezen. Jammer van het aanbod.
Dat zie je nu ook bij onze huidige studenten. Voor degenen die een uitgebreide interesse hebben (hoera zeggen de docenten), is het vaak moeilijk kiezen waar ze hun informatie vandaan moeten halen. Men kan zich abonneren op 360 Magazine met elke twee weken artikelen uit meer dan 800 internationale kranten en tijdschriften. Of men koopt via Blendle artikelen uit 120 kranten en tijdschriften, waarvan je eerder aangegeven hebt wat je interesseert.
Maar ik wil ook wel eens tegen iets onverwachts aanlopen, dat niet per se in mijn straatje past. Zoals onlangs in de bijlage van Trouw, daar is aandacht voor podcasts die jongeren maken. Best interessant. Maar hoe vind je die op je computer of je mobiel? Veel ervan zijn gratis, maar ik moet het eigenlijk niet willen weten. Het heeft voor mij geen prioriteit.