Stijgende rente op studieschuld ‘reëel’ volgens Dijkgraaf

Volgens onderwijsminister Dijkgraaf is de kans reëel dat de rente op studieschuld vanaf 2023 geen nul procent meer blijft. Dit meldt hij schriftelijk op vragen van Denk. Hij kan zich voorstellen dat studenten hiervan schrikken. Al eerder meldde Het Financiële Dagblad dat studenten volgend jaar naar alle mogelijkheid rente gaan betalen.

Dijkgraaf weet dat er studenten zijn die onterecht in de veronderstelling waren dat de rente op hun studieschuld nul procent zou blijven. Studenten worden echter bij het aanvragen van de lening en vervolgens jaarlijks geïnformeerd over de rente, meldt hij.

Door de stijgende inflatie en rente zal het collegegeld volgend jaar waarschijnlijk ook stijgen. Dijkgraaf gaat onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om dit te voorkomen.