Achtergrond

Stress en somberheid. Deze studenten voelen zich niet altijd goed

Foto: Kees Rutten

Ruim de helft van de studenten ervaart mentale klachten, blijkt uit onderzoek. De Omslag wijdde haar herfstnummer aan het onderwerp. Variërend van een beetje studiestress tot een serieuze depressie: vier studenten vertellen hoe dat er bij hun uitziet.

Sanne* (22), tweedejaars English literature

‘Wanneer de deadlines dichterbij komen en ik veel te doen heb, komt de stress. Die gaat in mijn hoofd zitten en dan kan ik niet meer focussen. Elk moment, ook wanneer ik even iets heel anders doe, neem ik die spanning mee. Mijn nachtrust neemt ook af, doordat ik ’s avonds blijf malen over alles wat er speelt. Er komen maar lijstjes bij, met wat ik allemaal nog moet doen en voor wanneer. De uren dat ik dan iets anders doe, kan ik niet meer genieten. Terwijl dat juist zo belangrijk is om het wél vol te blijven houden.

Vervolgens komt een schuldgevoel naar boven, want wat had ik die tijd goed kunnen gebruiken. Dat is misschien wel het ergste, dat ik het mezelf kwalijk neem. De druk blijft soms maar toenemen tot ik alleen nog maar aftel tot een rustmoment. Wanneer is het weer vakantie?’

Sander* (19), eerstejaars Civiele techniek

‘Hoe hoger de druk, hoe slechter ik meestal presteer. Wanneer ik veel moet doen, ben ik snel afgeleid. Hard werken is het probleem niet, geconcentreerd blijven wel. Ik denk dat het komt doordat ik vooral in mijn hoofd ga zitten.

Door de druk en de stress kan ik me niet goed meer concentreren. Op een studieplek, zoals in de bieb of in een café, zie ik van alles om me heen gebeuren. In mijn eigen kamer zijn ook een eindeloos aantal afleidingen. Dan schiet me steeds weer iets heel anders te binnen wat even tussendoor moet. Sociale media gaat ook maar door, en zodra ik net ben begonnen en een beetje in de flow zit, roept mijn telefoon me.’

Nina* (20), tweedejaars Communication & Media Design

‘In 2016 verloor ik achter elkaar mijn opa, beide oma’s en een kennis. Dat heb ik nooit goed verwerkt en allemaal opgepropt. Ik vroeg me constant af wanneer de volgende aan de beurt was. Twee jaar later kreeg ik het zwaar op school: hoge werkdruk, snel afgeleid, hetgeen weer zorgde voor extra stress.

Ik kon mijn verdriet nergens kwijt en voelde me daardoor niet chill. Om het depressief te noemen vind ik overdreven, maar ik zat er tegenaan. Uiteindelijk zei een vriendin van me dat ik met iemand moest gaan praten. Van de huisarts kreeg ik een praktijkondersteuner. Met haar heb ik een half jaar gepraat, maar ben daarna noodgedwongen gestopt omdat ze wegging. Ik zag het niet zitten om mijn hele verhaal weer opnieuw aan iemand te vertellen.

Het gaat beter, maar mijn gevoel van toen komt nog steeds terug. Dan ben ik prikkelbaar, wil ik niks van iemand aannemen en vooral met rust gelaten worden. Deze week nog, had ik stress en kreeg een discussie met mijn vriendin. Dan is het even te veel en doe ik mijn masker weer op. Dan kan niemand meer zien dat ik me slecht voel.’

Nick* (22), derdejaars Commerciële Economie

‘Heel eerlijk: ik voel me snel alleen. Door sociale media heb ik het gevoel dat ik het altijd leuk moet hebben met mensen om me heen. De druk neemt bij iedereen vaak rond hetzelfde moment toe, voornamelijk wanneer de deadlines in aantocht zijn. Dat zijn ook de momenten dat ik meer alleen ben. Dat is ook noodzakelijk, anders krijg ik niks af.

Het negatieve gevoel speelt zeker op als ik tussendoor check wat andere mensen aan het doen zijn. Het is lastig om dan positief te blijven. Als één kleine gedachte opkomt, kom ik snel in een cirkel terecht.’

Vijf tips van studentencoach Babette

Studentencoach Babette van Gool begeleidt studenten in haar praktijk en ziet dat zeker in de herfst iedereen het weer zwaarder krijgt. Dit zijn haar vijf tips:

• Zet je telefoon drie keer per dag op vliegtuigstand
  • Maak iedere dag een lijstje met wat je af wilt hebben (en wees reeël!)
  • Zorg dat je voldoende beweegt (naar de supermarkt lopen telt mee)
  • Eet groenten en fruit
  • Benoem je probleem en zoek hulp

Je kan bij de HU ook terecht. HU Helpt biedt verschillende mogelijkheden. Van online anonieme modules over bijvoorbeeld zelfbeeld tot ondersteuning door professionals.

*De echte namen zijn bij de redactie bekend