Student SvJ over woke-kritiek Johan Derksen en online ophef

Twee weken geleden was Johan Derksen te gast in het Bonusprogramma, de talkshow van Journalistiekstudenten van de HU. Maandagavond uitte hij zich in Vandaag Inside negatief over het interview en de ‘woke-studenten’. Adil is een van de presentatoren van het Bonusprogramma. Wat vindt hij van de commotie en haatreacties?

Op 9 februari kwam Johan Derksen naar de HU, om te praten in de talkshow van Journalistiekstudenten. Er kwamen zoveel studenten op af, dat ze niet meer in het Mediaplein pasten. Daar passen maximaal 120 studenten, dus de vijftig anderen keken live mee vanuit een collegezaal. Er waren zelfs beveiligers vanuit de HU geregeld om het allemaal in goede banen te leiden.

De aflevering van het Bonusprogramma met Johan Derksen is inmiddels meer dan 12.000 keer bekeken op YouTube. Een TikTok van de uitzending meer dan 225.000 keer.
Onder de Youtube-video staan meer dan vijftig reacties. Bijna allemaal zijn ze negatief en benadrukken ze de ‘woke-jeugd’. Reacties naar aanleiding van de uitspraak van Johan Derksen op 20 februari in Vandaag Inside. Volgens hem was de School voor Journalistiek vroeger een bruisend iets, maar zit het nu vol met een heel tribune ‘woke-kinderen’. ‘Ze vinden alles gek, alles kan niet.’ Derksen vond het beangstigend. Hij zei dat hij een nare bijsmaak heeft overgehouden en noemde de bezoekers woke-kinderen. ‘Ik ging daar weg en dacht: als dit de toekomst is van onze Nederlandse journalistiek is, dan ziet het er slecht uit. Er zaten er wel een paar goede tussen, hoor. Maar de hele meute: pure woke!”

Vijftig jaar ervaring

Adil (21) is tweedejaars student Journalistiek en presenteerde samen met Marilène (19) de talkshow waar Johan Derksen te gast was. Het was een interview van 75 minuten over journalistiek, zijn carrière en woke-cultuur. ‘Het was een hele mooie ervaring en wij zijn blij dat we dit hebben kunnen neerzetten met zijn vieren’, vertelt Adil. De talkshow zetten zij zelf, zonder docenten, in elkaar. Ze spreken elke week een bekende journalist of mediapersoonlijkheid. ‘Het is lastig om iemand als Johan Derksen te interviewen omdat hij al vijftig jaar ervaring heeft in de journalistiek en dat merk je gewoon. Hij weet wat hij wil zeggen, kan om vragen heen draaien en neemt geen blad voor de mond.’ Zo zei hij tijdens het interview tegen Adil: ‘Wordt nou eens een echte journalist’.

Het is jammer dat Johan alle studenten over één kam scheert, vindt Adil. ‘Hij heeft het over het “woke-publiek”, maar ik weet dat er ook veel studenten in de zaal zaten die Johan Derksen juist graag zien en een voorbeeld aan hem nemen.’ En over het onderwerp ‘woke’ begon Johan overigens zelf. ‘Hij zoekt vaak zelf ook de kans om het erover te hebben.’

De uitzending en reactie van Johan maken veel los onder de studenten en docenten. ‘Opleiding breed wordt er over gediscussieerd. Hoe zit dat nou met woke en niet woke? In groepsapps hebben we het bijvoorbeeld over het artikel van de Metro.’

Haatcomments

Adil en de andere drie studenten van het Bonusprogramma hebben de reacties op YouTube gelezen. ‘We hechten er niet veel waarde aan en negeren de scheldpartijen. En we maken onderscheid tussen kritiek waar we wel wat mee kunnen en gewoon reacties waarin mensen ons willen kleineren.’ Een reactie als ‘Johan deze generatie is hopeloos kijk dat publiek dan’, daar lachen ze om. Adil: ‘Die vinden zichzelf vast internetheldjes.’