Student zonder mondkapje slaat beveiliger bij Avans

Een student van de opleiding Ondernemerschap & Retail Management (ORM) aan Avans Hogeschool deelde op 12 januari een klap uit aan een beveiliger van de school. Dat gebeurde nadat de gemoederen hoog opliepen toen de beveiliger de student verzocht een mondkapje op te zetten, zoals verplicht is in de hallen van hogescholen, meldt het hogeschoolmagazine Punt.

De student werd twaalf dagen geschorst en miste daardoor vijf tentamens en herkansingen. Hij vond de straf buitenproportioneel en stapte naar de geschillencommissie. Maar hoewel de student vlak na het voorval zei een gezondheidsverklaring te hebben om geen mondkapje te hoeven dragen, leverde hij deze nooit aan. Ook is het, ongeacht de ongelukkige timing, volgens protocol van Avans nu eenmaal de gebruikelijke sanctie voor een dergelijk voorval. Mede daarom verklaart de geschillencommissie vandaag het beroep van de student ongegrond en daarmee de manier van handelen van Avans terecht.