Negen eerstejaars studenten van de HU Amersfoort hebben een ludieke actie bedacht om de campagne ‘538 voor War Child’ te steunen. Op 28 maart organiseren zij een loterij op het Lieve Vrouwenkerkhof in Amersfoort.
De loten hebben de vorm van kartonnen wegwerp wc-brillen. Deze wc-bril ontwierpen de eerstejaars voor een schoolproject. Kort nadat de studenten hun product aan de gemeente hadden gepresenteerd, werd het groepje benaderd om een actie op te zetten voor 538 War Child.
‘De gemeente was zo enthousiast over onze presentatie van de wegwerp wc-bril, dat wij een kans krijgen om ons product te promoten voor de radio’, zegt Thijs Stenneberg, eerstejaars student small business en retail management. ‘Het is een mooie kans om via 538 bekendheid te geven aan ons product en tegelijkertijd een steentje bij te dragen aan War Child.’
De innovatieve wc-bril is handig om te gebruiken op festivals. ‘Zo hoef je nooit op een vies toilet te zitten’, aldus Stenneberg. De negen eerstejaars gaan de straat op om aan bedrijven en voorbijgangers een wc-bril-lot te verkopen. De loten gaan ongeveer 1,50 euro kosten, waarvan minstens één euro naar de stichting War Child gaat. De hoofdprijs van de loterij is een iPad, maar er zijn ook kleinere prijzen te winnen zoals dinercheques.
De uitzendingen van Radio 538 staan van vrijdag 25 maart tot en met vrijdag 1 april in het teken van de landelijke actie ‘538 voor War Child’. Een week lang trekt het radiostation met twee trucks langs zo’n vierentwintig steden in Nederland. 538 roept de inwoners van de steden op om stunts te doen, met als doel zoveel mogelijk geld op te halen voor oorlogskinderen.