Studenten in de HU-bieb trekken massaal naar zone C

Links Zone C. Foto: Kees Rutten

De HU-bieb is in deze periode met zo’n honderd studenten per dag aardig gevuld. De meeste van hen gaan zitten in zone C. Wat is er zo aantrekkelijk aan die ruimte achterin?

De entree van de HU-bibliotheek is aan Padualaan 99. Maar wie helemaal doorloopt komt terecht in het pand op nummer 101. Daar is zone C en daar zitten verreweg de meeste studenten.

Medewerker Walter Karsemeijer begrijpt die studiebollen wel. ‘In zone C is het verreweg het warmst. De glazen gevel op Padualaan 99 isoleert niet genoeg en we krijgen de ruimten er niet warm gestookt. Je ziet ze er zelfs studeren met winterjas aan en muts op.’

In de kerstvakantie was de bibliotheek een week gesloten, maar vanaf 2 januari zaten er ieder uur wel 50 studenten binnen. Nu, in de tentamenperiode, is het zelfs raadzaam om een plaats te reserveren. Maar zo druk als in de maand september wordt het nooit. Karsemeijer: ‘Dat is net als met de sportschool. Dan heeft iedereen goede voornemens en daar hoort veel in de bieb zitten natuurlijk bij.’ In oktober komt daar altijd weer de klad in.

De morgenstond heeft goud in de mond. Ofwel: wie vroeg opstaan maakt kans op een hoekje in de warme zone. Wie na 11 uur komt kan beter een extra trui meebrengen.