Studenten met beperking lopen nog altijd honderden euro’s mis

Uit onderzoek van Ieder(in) blijkt dat veel gemeenten geen, onjuiste of onvolledige informatie verstrekken over de studietoeslag voor studenten met een beperking. Hoewel de situatie iets is verbeterd sinds 2022, geeft nog steeds 64 procent van de gemeenten geen correcte informatie over de studietoeslag.

Volgens nieuwe wetgeving moeten gemeenten minimumbedragen toepassen, bijvoorbeeld 167 euro per maand voor een 18-jarige student vanaf juli 2023. Maar tussen gemeentes zijn nog steeds oneerlijke verschillen in de bedragen, voorwaarden en aanvraagprocedure voor de toeslag. Dit bemoeilijkt het gebruik van deze regeling.

Ieder(in) wil daarom verdere verbeteringen in de informatievoorziening door gemeentes. Als dat niet lukt voor 1 april 2024, zou DUO de verantwoordelijkheid voor deze toeslag moeten krijgen in plaats van de gemeentes. Ook de voorzitters van LSVb en ISO pleiten voor betere informatievoorziening en een gelijke behandeling van studenten, ongeacht de gemeente waar ze wonen.