Studenten ontwikkelen spel om menstruatietaboe te doorbreken

Vijf masterstudenten van de Universiteit Utrecht ontwikkelden het spel Menstruatie Masterminds. Ze willen daarmee de taboes rondom menstruatie en menstruatiearmoede doorbreken, meldt DUB. Dit initiatief begon na onderzoek in Overvecht. Daaruit bleek dat veel jonge vrouwen geen maandverband of tampons konden kopen en het moeilijk vonden hierover te praten. Dit leidde zelfs tot schoolverzuim en sociale isolatie.

De studenten onderzochten menstruatiearmoede en ontdekten dat kastjes met gratis menstruatieproducten snel leeg waren, wat de grote behoefte bevestigde. Ze spraken ook met moeders, analyseerden nieuwsberichten en concludeerden dat menstruatie nog vaak als vies werd gezien en financiële nood vaak verborgen bleef.

Menstruatie Masterminds, getest op scholen, bestaat uit gesprekskaarten met feiten, fabels en open vragen, om zowel meisjes als jongens te betrekken. De positieve reacties van leerlingen en docenten overtuigenden studenten dat open gesprekken over menstruatie belangrijk zijn. Ze blijven scholen benaderen om het spel te promoten en het taboe te verminderen.