Studenten uit Limburg en TU Eindhoven maken eerste offroad zonneauto

Vijf studenten uit Limburg hebben samen met studenten van de TU Eindhoven de eerste offroad zonneauto ontwikkeld. De Stella Terra heeft zonnepanelen op het dak en kan 550 kilometer rijden op onverharde wegen of door de natuur. Dankzij de zonnepanelen is het niet nodig om de accu tussentijds op de traditionele manier op te laden.

De auto is een maand lang in Marokko getest en heeft alle proeven doorstaan. Door de diversiteit van het Marokkaanse landschap, was het er volgens de studenten de perfecte plek om de Stella Terra op de proef te stellen. De auto kan zelfs de Sahara aan.

De 22-jarige Thieme Bosman heeft meegewerkt aan dit project. Het frustreert hem dat grote autobedrijven de zonneauto’s nog niet omarmen. ‘Ze zitten nog niet zo snel achter de transitie aan’, zegt hij in 1Limburg.