Foto van de week

Studenten winnen Het Beste Idee van Utrecht met hun theedoos

Jaimie Schoemaker, Isa van der Meulen en Renée Kentie (van links naar rechts). Foto: Büsra Kondakci

Elke week een bijzonder of alledaags moment, vastgelegd op de foto.

Het is maandag, eind van de dag. Op de foto zien we Jaimie, Isa en Renée met hun ontworpen theedoos én hun cadeaubonnen. Zij wonnen de prijs van Beste Idee van Utrecht, aan het eind van hun minor Huiselijk Geweld. Achter ze, in de collegezaal van Padualaan 101, liggen hun jassen nog. Daar hebben ze zojuist hun presentatie gehouden ten overstaan van al hun medestudenten en docenten. Die hebben ze beoordeeld ‘met maar liefst 55 punten’, glundert Isa.

Het groepje werd gevraagd een oplossing te bedenken voor een hardnekkig probleem. Namelijk het gebrek aan kennis over de verplichte meldcode in het onderwijs, voor huiselijk geweld en kindermishandeling. Het resultaat? Een theedoos met daarin vragen, stellingen en feiten over het onderwerp. Om het gesprek op gang te brengen onder leerkrachten in het basisonderwijs. ‘Dat is de eerste stap naar het beter signaleren van huiselijk geweld onder leerlingen’, vertelt Jaimie.

Tekst gaat door onder foto.

Theedoos met vragen. Foto: Büsra Kondakçi

In de theedoos zie je meldcodes en QR-codes naar cruciale informatie over het onderwerp. Daarnaast een poster, met de indringende vraag. ‘Ook in jouw klas zit een kind dat te maken heeft met huiselijk geweld. Zie jij dit?’

De minor Huiselijk Geweld is te volgen door studenten met verschillende opleidingsachtergronden en van verschillende hogescholen. In dit halfjaar moesten zij een beleidsvoorstel en product ontwikkelen om te gebruiken tegen huiselijk geweld in het basisonderwijs. De knapste koppen wonnen Het Beste Idee van Utrecht.

Op de foto staan Jaimie Schoemaker, Isa van der Meulen, Renée Kentie en Joy Berkhoudt. Joy was niet aanwezig tijdens het fotomoment.