Studentencampagne voor speciaal telefoonnummer bij seksueel geweld

‘0800-0188. Dit is wat je belt bij seksueel geweld.’ Met deze slogan is het Centrum Seksueel Geweld (CSG) een campagne gestart voor studenten. Het doel: studenten bewegen om het nummer in hun telefoon op te slaan. Zij lopen namelijk 4 keer meer risico op een nare seksuele ervaring.

Iemand die een aanranding of verkrachting heeft meegemaakt heeft snel hulp nodig. Het Centrum Seksueel Geweld is 24/7 bereikbaar via 0800 – 0188. Bellen is gratis en kan anoniem.

Uit onderzoek blijkt dat één op de tien vrouwelijke studenten een verkrachting meemaakt tijdens de studie. Net als één procent van de mannen. Maar ook zijn er studenten die voorafgaand aan hun studie al te maken hebben gehad met seksueel misbruik.

De campagne is ook bedoeld voor iedereen die een ander wil helpen. Door het nummer 0800-0188 in hun telefoon te zetten, kunnen zij zichzelf én iemand anders helpen wanneer er sprake is (geweest) van seksueel geweld.

Op de website staan tips, ervaringsverhalen en informatieve vlogs.