Studentenkamer wordt podium bij Stukafest

Foto: Lars Lensink

Donderdagavond 19 mei vindt Stukafest voor de veertiende keer plaats in Utrecht. Studentenkamers zullen zich weer vullen met intieme optredens van opkomende artiesten én hun publiek. ‘Je kunt hun zweet ruiken.’

Met je neus er bovenop

Stukafest staat voor studentenkamer-festival. Zo’n twintig studentenkamers in Utrecht worden komende donderdag verbouwd tot podia voor muziek, theater, cabaret, spoken word en dans. In elk huis passen twintig tot dertig mensen. ‘Het zijn kleine intieme optredens’, vertelt Eleanor Crick van de organisatie van Stukafest. ‘Bij een concert moet je lang wachten en zie je weinig, maar hier zit je er met je neus op. Daarnaast krijg je een kijkje in verschillende studentenhuizen. Je ziet hoe studenten wonen.’

Tafels worden aan de kant geschoven, bedden worden opgemaakt en uitklapbare stoeltjes of kussens zorgen voor genoeg zitplaatsen. In de huizen kunnen studenten een speciaal Stukafest biertje kopen, die Stukafest met brouwerij Van de Streek speciaal voor deze avond hebben uitgebracht.

Alles dichtbij de Dom

Zangeres Ginge en rapper Babs op de Beat zijn de hoofdacts van de avond. Zij krijgen de grootste studentenkamers. Andere acts zijn onder andere Mensen Zeggen Dingen, De amazones, DJ-duo Minka & Joshka en cabaretier Tom Lash. Elke artiest treedt drie keer een half uur op. De bezoekers fietsen na elk optreden weer naar een ander huis. Elk podium staat binnen een straal van tien minuten fietsen van de Domtoren. Aan het eind van de avond is er een feest in EKKO.

Proeven voor weinig

Het aanbod is breed zodat studenten op een avond zowel een band, een film als theaterstuk kunnen zien. Volgens Crick kan het festival een introductie zijn van bijvoorbeeld dans. Als je geen kaartje van vijftig euro wilt betalen voor een dansvoorstelling van anderhalf uur, kun je er nu voor zo’n vijf euro een half uurtje aan proeven.

‘Het publiek heeft invloed op het verhaal dat zij spelen.’

FIDAMI/TI is een dansvoorstelling door twee mannen, met als thema jezelf en anderen vertrouwen. Het Queer Film Festival Utrecht geeft een voorproefje met een short 3LAB fictiefilm. De regisseuse komt vertellen waarom queerrepresentatie zo belangrijk is. Theatersportgroep Parnassos speelt improvisatietheater. Als publiek kun je niet alleen hun zweet ruiken, maar ook invloed hebben op het verhaal dat zij spelen. Bijvoorbeeld door een onderwerp te noemen waar zij iets mee moeten doen.

Voor internationale studenten is er een Language No Problem-route, met acts in het Engels of zonder spraak. Nieuw dit jaar zijn de gebarentolken tijdens twee optredens.