Columns

Te leuk voor een dag

Afgelopen maandag is de gemeente Utrecht een campagne gestart met de lange naam ‘Utrecht veel te leuk voor één dag’, maar die wel de kern raakt van wat bereikt wil worden, namelijk dat toeristen ook een paar nachtjes blijven slapen in de Domstad. Er is tenslotte genoeg te doen en te zien in Utrecht. Op 24 oktober vorig jaar schreef ik er al een blog over.

Het lijkt wel op anticyclisch adverteren, want in deze financieel moeilijke tijden pakt de stad flink uit met commercials op de landelijke televisie, communicatie op internet, ondersteund met een webportal. In een persbericht zegt Michiel van der Schaaf van Toerisme Utrecht: “Het is nodig om blijvend te werken aan de beeldvorming over Utrecht als stad van kennis en cultuur. Omdat je een imago niet in een keer opbouwt, kiezen we ervoor om de campagne in november te herhalen en ook in 2012 voort te zetten.”

Er zou al eens een poging gedaan zijn om een minor city marketing op te zetten, maar die is niet van de grond gekomen. De tijd lijkt me nu rijp voor het Instituut Marketing & Commerce om de contacten die er al zijn met de gemeente om te zetten in een aantrekkelijke minor.