Foto van de week

Tentamentijd, en dus zorgen de surveillanten voor ons

Surveillant Reiny Reijmerink, Foto: Kees Rutten

Elke week maakt onze Trajectum-fotograaf een beeld van een bijzonder of juist bijzonder alledaags moment. Deze week: tentamenweek, en dus bevolken de surveillanten de gangen van de HU.

Reiny Reijmerink zit ontspannen op een kruk, ter hoogte van lokaal 0,434, aan Padualaan 101. Kopje koffie erbij, even tijd voor een praatje, maar niet te lang want er kunnen altijd studenten of mede-surveillanten met vragen komen.

Gisteren had ze er 10.000 stappen opzitten. Want surveilleren bestaat nu eenmaal niet alleen uit stilzitten. En dat komt mooi uit want Reiny houdt daar ook niet van. Nooit gedaan trouwens. Dat komt ervan als je een boerendochter bent, nog altijd een tuin van 500 vierkante meter onderhoudt – inclusief moestuin – en na het surveillance-werken in de toetsweken moeiteloos overschakelt naar vrijwilligerswerk voor epilepsiepatiënten.

‘Voor het geld hoef je dit niet te doen’, haalt ze de schouders op. ‘Ik doe het om in beweging te blijven. En voor mijn pensioen werkte ik in de onderwijsbegeleiding. Soms kom ik nog oud-leerlingen tegen die zich vroeger als strafwerk bij mij moesten melden. Dat zorgt ook voor mooie gesprekken. “Ha mevrouw Reijmerink, wat doet u hier?”, vragen ze dan. Altijd leuk om mee te maken.’

De foto is gemaakt, een andere surveillant roept haar. ‘Misschien iets met een wachtwoord’, klinkt het. Reiny loopt er al naar toe, op weg naar weer 10.000 stappen.