Tientallen miljoenen voor hogescholen in krimpregio’s

Het ministerie van OCW heeft 45 miljoen euro toegekend aan hogescholen in regio’s die te maken hebben met krimp van de bevolking. Zo wil minister Dijkgraaf voorkomen dat opleidingen stoppen vanwege teruglopende studentenaantallen, schrijft persbureau ANP.

Het geld gaat naar elf instellingen uit het noorden, oosten en zuiden. Fontys uit Noord-Brabant en Limburg krijgt het grootste bedrag: 8,5 miljoen euro. Stenden Hogeschool 7,3 miljoen, Hogeschool Zeeland 6,4 miljoen en Zuyd Hogeschool 6,1 miljoen.

In totaal is er 90 miljoen euro beschikbaar voor hogescholen in krimpregio’s, schrijft de Vereniging Hogescholen. De tweede tranche met de resterende 45 miljoen euro zijn bedoeld om de hogescholen toekomstbestendig te maken en om voortdurende krimp het hoofd te kunnen bieden.