TU Delft gaat vrouwen voortrekken voor een techniekopleiding

De faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft gaat als eerste in Nederland een voorkeursbeleid voor vrouwen voeren. Het percentage vrouwelijke studenten bij de gelijknamige bachelor ligt al jaren op zo’n 20 procent en moet vanaf september naar 30 procent, vindt directeur Onderwijs Joris Melkert.

Dat streven is gebaseerd op (inter)nationale wetten over streefgetallen van vrouwen in topposities in het bedrijfsleven, meldt de universiteit.

Op dit moment zijn er bijna 3000 aanmeldingen voor 440 plekken. Na de selectieprocedure blijven er ongeveer duizend studenten over. Daaruit zal nu 30 procent voor vrouwen worden gereserveerd. De rest krijgt daarna een plaats toegewezen, op basis van ranking.

De directeur laat weten al eerder zijn best te hebben gedaan voor meer vrouwen in het vak door de inzet van rolmodellen en het aanpassen van de toon. Internationaal gebeurt het voortrekken van vrouwen voor bepaalde opleidingen al langer.