Twee Green Offices organiseren samen eerste Repair Café op USP

Foto: iStock

De Green Offices van Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht organiseren woensdag 18 januari een Repair Café. Iedereen kan kapotte spullen brengen om ze te (laten) repareren.

‘Je mag alles meenemen, als het maar op je fiets past’, zegt Jade Bogaart van de HU Green Office. ‘Dus geen wasmachines en koelkasten. Maar wel een kapotte gitaar, koffiemachine, telefoon of fietslamp.’

Vrijwilligers en gereedschap

Woensdag 18 januari wordt de Green Office van de UU dus eenmalig omgebouwd tot eerste Repair Café in het Utrecht Science Park. Van 13:00 tot 17:00 uur kunnen studenten en medewerkers van de HU en UU met hun kapotte spullen naar Heidelberglaan 8, lokaal 0.44. ‘Daar staan acht handige vrijwilligers, die ook allerlei gereedschap en materialen meenemen’, aldus Jade. ‘Zij helpen mee of leren hoe je het moet repareren.’ Het is dus niet de bedoeling dat je broodrooster afgeeft en een uur later weer komt ophalen.

Een Repair Café is een bijeenkomst die draait om (samen) repareren, zodat spullen niet of minder worden weggegooid. In heel Nederland bestaan deze ‘cafés’. Ook in Utrecht vindt wekelijks een Repair Café plaats, bijvoorbeeld in de bibliotheek. ‘Drie vrijwilligers die normaal daar helpen, komen nu naar het Science Park’, vertelt Jade.

Green Office HU zet zich in voor een duurzame toekomst aan de HU. ‘Zo’n event helpt om studenten bewust te maken dat dingen te repareren zijn en dat niet alles meteen weg hoeft. En het is leuk om iets zelf te leren repareren, met een beetje hulp.’

Upcycling

Voor sokken met gaten, saaie spijkerbroeken of witte truien kunnen geïnteresseerden ook naar de workshop ‘kleding-upcycling’. Daar leer je hoe je kleding pimpt, zodat je de broeken en truien minder snel zat wordt.

Als het Café een succes wordt, komt het vaker in het USP.