Kort

Twee Utrechtse verdachten aangehouden voor ‘bangalijsten’

Afgelopen vrijdag zijn twee Utrechtse studenten van het Utrechts Studenten Corps (USC) aangehouden, in verband met de ‘bangalijsten’.

In de officiele verdenking gaat het om belediging, smaad en/of laster. Volgens de advocaat van de ouders zou doxing ook van toepassing zou kunnen zijn: het met kwade bedoelingen publiceren van andermans persoonsgegevens. Sinds dit jaar is dat strafbaar.

Op de lijst zijn vrouwelijke studenten gerangschikt op uiterlijk en seksuele prestaties, met telefoonnummers en soms adres erbij. De lijsten zijn massaal gedeeld op WhatsApp en andere sociale media. Ouders van studentes deden samen aangifte. Het gaat om vijftien aangiftes bij elkaar.

Het Openbaar Ministerie (OM) doet onderzoek naar twee verschillende bangalijsten die rond zijn gegaan. Een tweede lijst werd verspreid nadat de eerste van de twee corpsleden in het nieuws kwam.

In 2016 en 2021 schorste de Groningse studentenvereniging Vindicat leden die bangalijsten maakten en verspreidden. Dit is de eerste keer dat het OM strafrechtelijk wil vervolgen.