Tweede Kamer: stop met werven buitenlandse studenten

De Tweede Kamer wil dat hogescholen en universiteiten stoppen met het werven van buitenlandse studenten. Dit jaar komen 11.500 studenten uit andere landen naar Nederland en dit leidt tot problemen, zoals te weinig woningen en uitpuilende collegezalen, schrijft NOS.

De toestroom van buitenlandse studenten wordt vooral veroorzaakt door de universiteiten: daar maken zij veertig procent uit van het aantal eerstejaars. Van het totaal aantal studenten in Nederland is één op de vier afkomstig uit een ander land.

Om de instroom te verminderen, zouden instellingen bijvoorbeeld kunnen stoppen met adverteren in het buitenland.

Minister Dijkgraaf van onderwijs beloofde gisteren om in februari met een plan te komen. ‘Er is gewoon veel te weinig capaciteit’, zei SP-Kamerlid Kwint in de Tweede Kamer. Samen met andere partijen wil hij dat de minister snel tot actie overgaat.