Uit je dak tijdens de UIT. Maar hoe dan?

‘We zijn pas tevreden als alle vierduizend kaarten zijn uitverkocht.’ Dat zei Jean-Paul Matser, vijf dagen voor de lockdown op 9 maart. Hij is, samen met zes andere uitverkorenen, al een jaar bezig met het organiseren van de Utrechtse Introductie Tijd (UIT). De week – bekend om de studenten die in groepjes door Utrecht zwerven, plezier maken en elkaar leren kennen – gaat wél door. Maar dan op een manier zoals niemand hem ooit meemaakte.

Menigten zijn verboden en daar moeten ze het mee doen. Geen informatiemarkt met kraampjes in het park, geen optredens, geen eindfeest, geen zwervende groepjes, geen achthonderd vrijwilligers met blauwe T-thirts aan, geen uitvalsbasis in hartje Utrecht. ‘Maar het wordt gaaf,’ zegt Matser stellig.

Grafstemming

Hij had een jaar vrijgenomen voor deze week, zijn opleiding on hold gezet en zijn baantje opgezegd. De organisatie van de UIT is geen kattenpis. Het bestuur vergadert elke maandagochtend in het bestuursgebouw en dinsdag nog eens, met hun projectleiders van universiteit en hogeschool. Ze regelden locaties voor de festivals, de feestjes, de markten en de picknicks. Dat was nog een aardige klus want wielerronde Vuelta 2020 zat ze in de weg. Het eindfestival zou deze zomer in park Transwijk zijn, in plaats van het Griftpark. Hun logistieke post dreigde uit te moeten wijken naar het stadskantoor, maar kon op het laatste moment in Tivoli blijven. Daar zouden de lunchpakketten, het gereedschap en de partytenten vandaan komen.

Mocht je een grafstemming verwachten, dan heb je het mis. Matser zegt het nog eens: ‘Het wordt een hele vette UIT die niemand gaat vergeten.’ Maar hoe dan?

De UIT wordt dit jaar drie dagen in plaats van vijf. Om de stad te leren kennen, maakten ze een ‘360 graden tour’ door Utrecht. Online, natuurlijk. Daar kunnen de deelnemers al klikkend en swipend de verenigingen en de stad leren kennen. De tour is gemaakt door vrijwilligers, met hulp van een professioneel bedrijf. De meeste vrijwilligers helpen nu door filmpjes te maken. Tegen de rest hebben ze gezegd: ‘Zeer bedankt, maar kom volgend jaar terug.’

Rondvliegende hormonen

Voor het groepsgevoel komt er ’s avonds een pubquiz. Iedereen kan die op zijn laptop bekijken en de sfeer creëren die hij wenst, de één kijkt hem met zijn hond en de ander nodigt vier vrienden uit. Matser: ‘Het voordeel is dat we dit jaar niet beperkt zijn tot vierduizend deelnemers. Online kan iedereen meedoen dus gaan we net zo goed voor zestienduizend man.’

Om de verenigingen van elkaar te leren onderscheiden, komt er een verenigingsdebat van twee uur. Dat is ieder jaar, maar nu kun je ernaar kijken vanuit thuis. Geen houten billen, geen zweetgeur, geen hitte, geen mensen die erdoor heen praten, geen rondvliegende hormonen.

De beste start

Aan de informatiemarkt en de sportmarkt wordt op dit moment gewerkt. Vrijwilligers maken en er een mooie website voor, al of niet interactief. Speciale aandacht zou er komen voor de kwetsbare studenten, en dat kan prima met de gastsprekers die tijdens de live streams te horen zullen zijn vanuit een speciale studio. Het bestuur zoekt nog naar een locatie daarvoor. Andere sprekers kunnen bijvoorbeeld bestaan uit een oud-student, een bestuurslid en een typische Utrechter.

Dat de UIT leeft, blijkt uit de grote belangstelling die het bestuur dagelijks ondervindt. Ze krijgen veel mails en telefoons met de vraag hoe ze de introductietijd gaan vormgeven. Matser grinnikt: ‘Het is zuur dat we dit jaar niet zullen meemaken hoe het voelt die vijf dagen met zo’n enorme groep voor elkaar te boxen. Maar de creativiteit die we nu telkens aan de dag leggen geeft ook een goed gevoel.’

Het thema zou dit jaar zijn ‘Uit je dak’. We gaan het zien, onder ons dak. Kom vooral kijken, concludeert Matser. ‘Want de UIT is en blijft de beste start van je studententijd.’

Jean Paul – Foto: Kees Rutten

Lees ook: De UIT? Ab-so-luut geen drank in het logo