Uittips

UIT-tips! Feest voor iedereen en een ronde Singel

Iedere 14 dagen selecteert de Uitagenda Utrecht de beste uitgaanstips voor studenten. Deze week: Een stadswandeling en een feestelijk rondje singel.

Tip 1:      Rondje Singel

Datum:   zaterdag 10 en 11 zondag september

Locatie:  Utrecht stad

Kosten: Gratis

Een heel weekend feest voor iedereen!

Op 10 en 11 september 2022 viert heel Utrecht feest tijdens Rondje Singel, want de singel is weer helemaal rond! Op en rondom de singel worden dit weekend tientallen gratis activiteiten georganiseerd voor jong en oud. In het online overzicht check je vanaf 22 augustus wat er allemaal te doen is en kun je je eigen programma samenstellen. Of ga langs op een van de vele locaties en laat je verrassen. Zo zijn er op zaterdag 10 september – tijdens Open Monumentendag – heel veel  bijzondere monumenten geopend rondom de singel en kun je er genieten van optredens van jong, Utrechts talent. Of ervaar het Rondje Leidsche Rijn waar zaterdag een bomvol cultureel programma met gratis activiteiten te beleven is.

Feest voor iedereen

Op zondag 11 september is het feest in de binnenstad en het Stationsgebied. Zo vind je onder andere culturele hotspots rondom de singel in het ‘Rondje Cultuur’, mooie wandelroutes en architectuur bij ‘Rondje Wandelen’, is er veel te beleven op het water bij ‘Rondje Varen’ kun je winkels en de horeca bezoeken rondom de singel en het Stationsgebied bij ‘Rondje Shop ’n Taste’.

Ga naar het theater in de schouwburg, ga Dabke dansen bij Sonnenborgh, loop rond in de voormalige gevangenis Wolvenplein en dompel je daar onder in beeldende kunst. Het Stationsgebied, waar dagelijks zoveel mensen doorheen reizen, vergaderen of winkelen, krijgt voor één dag een heel andere bestemming, omdat we vieren dat sinds vijftien jaar dit gebied grondig is vernieuwd. Ga deze dag clubben bij Hoog Catharijne, Creative Valley en Central Park en wandel op het ‘bollendak’ bij Utrecht CS. Ook kun je de singel vanaf het water ervaren en gratis meevaren met hop on hop off boten en sloepen. Sluit het feestelijke weekend af met een spetterend openluchtconcert vanaf een podium in de singel bij TivoliVredenburg!

Ga naar de website voor meer informatie.

Tip 2:      Stadswandeling 900 jaar stadsrechten

Datum:   17 september tot 15 oktober

Locatie:  Winkel van Utrecht / VVV, Domplein 9

Prijs:   € 9,75

Dit jaar vieren we 900 jaar stadsrechten in Utrecht! Op 2 juni 1122 gaf keizer Hendrik V de Utrechters stadsrechten. Daarmee werd Utrecht officieel een stad, als een van de eerste van het land. Tijdens deze stadswandeling vertelt een ervaren VVV-gids alles over hoe Utrecht 900 jaar geleden aan haar stadsrechten is gekomen. Al jouw vragen worden beantwoord, zoals: “Waarom kreeg Utrecht toen stadsrechten en waar zijn deze getekend?” Ook hoor je alles over wat voor invloed dit heeft gehad op de stad Utrecht en hoe dit zich vandaag de dag nog steeds ontwikkeld.

Tijdens deze stadswandeling zijn er een aantal stopplekken die je samen met je gids zult bezoeken en die kenmerkend zijn voor het begin van Utrecht als stad. Laat je verrassen door mooie plekjes in de binnenstad en leer het verhaal over het ontstaan van Utrecht kennen!