Uittips

Uittips: Street Culture en Animation Festival

Foto: Jelmer de Haas

Iedere 14 dagen originele Uittips van de Utrecht Uitagenda. Ditmaal: Culturele Zondag én Animation festival

Tip 1: Culturele Zondag: MOVE

Wanneer: zaterdag 26 maart 2022 – zondag 27 maart

Diverse locaties in Utrecht:

• Het Wilde Westen
  • De Kargadoor
  • TivoliVredenburg
  • Theaterhuis de Berenkuil
  • Steenweg 38

Gratis toegang

De eerste Culturele Zondag van dit jaar staat helemaal in het teken van street culture. Street culture omvat alle kunstvormen die zijn ontstaan op de straat. Waar vroeger graffiti werd gezien als vandalisme worden werken tegenwoordig voor recordbedragen geveild. Skaten is een Olympische sport geworden en hiphop zien we steeds vaker op het podium in de schouwburg.

Tijdens Culturele Zondag MOVE presenteren al deze kunstvormen zich als een verenigde sector die zich beweegt naar de top. Stijlen worden gemixt. Er zijn battles, theater, dansers, workshops, graffiti en muziekoptredens. Maar ook panels met professionals die je het hemd van het lijf kunt vragen. Maak kennis met deze nieuwe generatie dynamische makers en kom naar een van de performances of workshops.

Voor meer informatie zie de website of social media kanalen.

Tip 2: Kaboom Animation Festival

Wanneer: maandag 28 maart – woensdag 30 maart

Waar: Diverse locaties Utrecht

In Utrecht vindt het Kaboom Animation Festival 2022 plaats van maandag 28 t/m woensdag 30 maart. De Japanse kunstenaar Motomichi Nakamura opent het festival met een gratis visueel spektakel op de Neude. Andere hoogtepunten zijn de voorpremières van Coppelia en Knor, een VR-tentoonstelling en een animatiedag met films en workshops voor kinderen.

Op maandag 28 maart opent Kaboom Animation Festival in Utrecht met een gratis visueel spektakel op de Neude over de kracht van verhalen. De in New York woonachtige Japanse kunstenaar Motomichi Nakamura brengt ons met projecties op de Bibliotheek op een vertederende, confronterende en speelse manier oog in oog met wezens uit de sprookjes en mythen, het thema van Kaboom 2022.

Voorpremières
Maandag 28 maart, 19.00 uur is in Pathé Rembrandt op een groot scherm en in aanwezigheid van de makers de feestelijke vertoning van Kop op, de nieuwe TV-serie van Job, Joris en Marieke. De vrienden Sef, Wesley en Marjolein – met de stemmen van Nasrdin Dchar, Steye van Dam en Paulien Cornelisse – vinden een verlaten wasmachine met mysterieuze krachten.

Dinsdag 29 maart zijn er twee exclusieve voorpremières in Pathé Rembrandt. Om 19.00 uur draait Knor, een heerlijke stopmotion animatiefilm van Mascha Halberstad – met de stemmen van oa Kees Prins, Jelka van Houten en Alex Klaasen – over de negenjarige Babs en haar varkentje Knor. De film werd geselecteerd voor de Berlinale en draait vanaf 13 juli in de bioscopen.

Om 21.00 uur is de voorpremière van Coppelia, een modern sprookje vrij naar het klassieke ballet, waarin een kwaadaardige cosmetische arts de prille liefde van twee jonge mensen in gevaar brengt.

VR tentoonstelling in de Bibliotheek
In de Bibliotheek aan de Neude kun je genieten van de meest interessante animatie VR-installaties van de afgelopen twee jaar: winnaars van de Kaboom competitie 2021 en nieuwe bijzondere titels. Verdwaal in het humoristische, mythische labyrint Lavrynthos, in de poëtische, muzikale ruimte Nowhere of in de utopische Dream Droplets. Vlieg met bijen in Beeing of met vogels in SWARM. Of laat zelf de digitale ruimte tot leven komen in Ascension, de winnaar van vorig jaar. Andere toptitels zijn Synthesis, The Hangman at Home en de 2D film Seconds.

Familie Woensdag
Op Familie Woensdag kun je niet alleen films kijken, maar ook deelnemen aan een opwindende workshop en gratis spelen op de animatiemachine Storyscope. In de programma’s Cinemini: A Splash of Color, Co Hoedeman Shorts for Kids en Cinemini: Twist & Turn! draaien heerlijke, fantasierijke animaties voor kinderen. In de workshop What Lies in the Shadow? van Michaël Veerman leren kinderen vanaf 6 jaar te spelen met licht en schaduw. En Storyscope is een interactieve installaties waarmee kinderen hun eigen animaties kunnen maken.

Bovenstaande is een kleine greep uit het driedaagse Kaboom programma in Utrecht. Het gehele overzicht staat op de Timetable.