Universiteit in beroep tegen boetes rookverbod op de campus

Universiteit Utrecht gaat in beroep tegen de boetes die ze kreeg van de NVWA voor het overtreden van het rookverbod, meldt DUB. Volgens de UU is de wet op het Utrecht Science Park niet te handhaven.

Sinds zomer 2020 is het verboden om op onderwijsterreinen te roken of te vapen. Vanaf januari 2021 handhaaft de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) dit verbod. Die heeft de UU inmiddels een keer gewaarschuwd en daarna drie boetes uitgedeeld, van bij elkaar 2400 euro.

De universiteit tekende twee maal bezwaar aan, zonder resultaat. Nu gaat de  directeur van Vastgoed & Campus en het Facilitair Service Centrum juridische stappen ondernemen. Hij acht het schier onmogelijk het rookverbod op de campus te handhaven.

Dat komt onder andere doordat niet alle grond van het USP in bezit is van de universiteit. De campus bestaat ook uit trambaan, fietspaden en stukjes gras van de gemeente.