Universiteit Utrecht krijgt kritiek op houding tegenover de oorlog

De actiegroep ‘Utrecht in Solidarity with Palestine’ heeft vrijdagmiddag in de universiteitsbieb actie gevoerd. Universiteit Utrecht moet het Israëlische geweld veroordelen en haar banden met Israëlische instellingen verbreken, zo is de mening van de actiegroep. Dit meldt DUB.

De dertig studenten hadden spandoeken opgehangen en deelden flyers uit. Hun protest verliep verder in stilte, ‘omdat ze de studenten in deze tentamenperiode verder rustig wilden laten studeren.’ Op de flyer stond een QR-code die verwijst naar de petitie die studenten van de UU afgelopen zondag online zetten, inmiddels 955 keer ondertekend.

Ze zijn verontwaardigd over het statement dat de UU deze week op haar website plaatste. Ook medewerkers van de UU schreven daarover in een open brief: ‘De UU zou de Israëlische oorlogsmisdaden moeten veroordelen, zoals ze dat twee jaar geleden deden bij de inval van Rusland in de Oekraïne.’

De universiteit krijgt steeds vaker de vraag om zich uit te spreken over dit soort kwesties. De woordvoerder laat weten dat ze ‘door geen stelling te nemen, polarisatie binnen de organisatie willen voorkomen en ruimte willen bieden aan het debat.’