Universiteit van het Noorden dicht de kloof tussen universiteit en hbo

Eind mei lanceerde de ‘Universiteit van het Noorden’, een samenwerkingsverband van de Rijksuniversiteit Groningen met noordelijke hogescholen en mbo’s, zeven nieuwe gezamenlijke vakgroepen. Dat laat het Nederlands Dagblad weten.

De laatste jaren was er veel discussie over het dichten van de kloof tussen ‘hoger’ en ‘lager’ onderwijs. In Nederland heeft men geen beleid om de verschillende opleidingsniveaus samen te brengen. Er is wel extra geld gekomen voor praktijkgericht onderzoek voor als een universiteit en hbo samenwerken. ‘Maar wat je dan vaak ziet is dat het hbo alleen een taak krijgt bij het onderwijsdeel van het project’, vertelt Amarante Böttger, associate professor aan de TU Delft.

Met deze Universiteit van het Noorden komt daar hopelijk verandering in. Minister Dijkgraaf van Onderwijs en Wetenschappen hoopt dat dit voorbeeld door Nederland meer wordt opgepakt.’ Want door slimme koppen en handige handen samen te brengen komt nieuwe kennis sneller in de samenleving terecht.’