Universiteiten publiceren landelijk register met bijbanen hoogleraren

De nevenwerkzaamheden van hoogleraren van alle Nederlandse universiteiten staan vanaf woensdag in een openbaar register, schrijft NOS. Op de site van de koepel Universiteiten van Nederland (UNL) staan links naar de afzonderlijke lijsten van de 14 universiteiten.

Het openbaar maken van de bijbanen van hoogleraren is een gevolg van onderzoek van Nieuwsuur waaruit blijkt dat universiteiten niet volledig zicht hadden op de nevenfuncties. Ook kwamen enkele dubieuze praktijken van de wetenschappers aan het licht, zoals ongeoorloofde belangenverstrengeling.

De hogescholen beschikken niet over een landelijk register van onderzoekers. De HU publiceert wel bio’s van lectoren en onderzoekers. Het komt vaak voor dat lectoren andere functies bekleden naast hun baan bij hogescholen. Dat wordt vaak gezien als een goede zaak omdat het om praktijkgericht onderzoek gaat.