Universiteit wil minder buitenlandse studenten

De Nederlandse universiteiten willen dat de overheid een grens stelt aan het aantal buitenlandse studenten. Te beginnen met het aantal studenten buiten Europa.

Het totale aantal studenten aan de Nederlandse universiteit is nu ruim 340.000. Dat is een stijging van 4 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarvan komen er 80.000 uit het buitenland.

Duisenberg, voorzitter van Universiteiten van Nederland, zei in het NOS Radio 1 Journaal: ‘Wereldwijd is er een grote vraag naar hoger onderwijs. Dat betekent dat de druk op universiteiten steeds groter wordt: de collegezalen worden voller, er is meer vraag naar kamers en de werkdruk onder docenten neemt toe.’

Ook op de hogescholen steeg het aantal studenten. Nu staan er ruim 492.000 studenten ingeschreven. Ten opzichte van vorig jaar is dat een half procent meer.