In Het Parool verscheen op 10 september een 40 pagina tellende bijlage in letters die ik niet kon thuisbrengen. Veel foto’s en illustraties. Gelukkig waren de teksten vertaald, al kon je niet, zoals bijvoorbeeld bij Nederlands-Engels woordjes vergelijken. Het was abacadabra voor me. De voorkant was nu achterkant en dus ook omgekeerd. Dit is de eerste Arabische reisgids over Nederland, lees ik, gemaakt door een groep redacteuren en een team van 22 kunstenaars uit Egypte, het Midden-Oosten en Nederland. Kunstenaars zijn ingeschakeld, omdat je zonder kunstenaars nooit achter de waarheid komt en je omgeving niet echt ziet.
Voor het eerst is de invloed van de creatieve klasse beschreven en aangetoond door Richard Florida in zijn boek The rise of the creative class (2002). Vier jaar geleden heeft Jan Bogerd onderkend, toen directeur van de faculteit Economie & Management, dat die groep dus een economische motor is voor een stad. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de introductie dit jaar van de afstudeerrichting Creatieve Industrie, een samenwerking tussen FNT, FCJ en FEM. Creatieve Industry zou trouwens beter geweest zijn als benaming, gezien de internationale uitstraling. Want juist deze specialisatie leent zich voor een Engelstalige variant. Maar goed, Utrecht komt op (creatieve) stoom.