Utrecht Science Week: heel vol programma, soms ook volgeboekt

De Utrecht Science Week begint vrijdag aanstaande aan de tweede editie. Het richt zich op alle studenten en medewerkers van het Utrecht Science Park. En dus ook op iedereen van Hogeschool Utrecht.

Extra bijzonder deze week: de viering van honderd jaar laboratoriumonderwijs en 900 jaar de stad Utrecht. De beide jubilea hebben een eigen plek in het programma gekregen. Op vrijdag is daarom bijvoorbeeld de conferentie 100 jaar laboratoriumonderwijs, met onder andere Marion Koopmans, hoogleraar virologie Erasmus MC, over het belang van dit laboratoriumonderwijs.

Ook opgenomen in deze week: de Middag van de Duurzaamheid. Met als dagvoorzitter Frenk van der Linden, een videoboodschap van de beroemde antropologe Jane Goodall, een debat met lector Kees Klomp en online met de 20-jarige Melati Wijsen. De laatste probeert Bali vrij te maken van plastic tasjes – te zien in de docu Bigger than Us. En die wordt weer vertoond op maandag om 17 uur op Padualaan 101.

Hackathon en Giel Beelen

Er zijn meer oude programmaonderdelen die in deze week gevoegd zijn: het Weekend van de Wetenschap en de Heineken Prize Lectures gaan al langere tijd mee. Net als Utrecht maakt Kennis van Podium. Ditmaal gaan ze in gesprek met lector Cyril Krul over proefdieren, aangevuld met Giel Beelen, Patrick Nederkoorn en Tom Strik.

Sommige onderdelen zijn al vol. Zo kun je je voor de hackathon over verduurzaming van de ziekenhuiszorg alleen nog aanmelden voor de wachtlijst. Maar er blijft meer dan genoeg te kiezen over. Aan het blokkenschema te zien is de complete week te vullen met activiteiten van Utrecht Science Week.

Proefdieren en muziek

Alle lunchpauzes kun je doorbrengen in de Botanische Tuinen, tijdens de dagelijkse bring-your-own-lunch-meeting. Met onder andere HU-lector Lizet van Ewijk op vrijdag over het HU-programma Gezond & Wel.

Onze laatste tip: het Betweterfestival, vrijdagavond in TivoliVredenburg. Vanwege het live wetenschappelijk onderzoek, maar ook gewoon heel veel leuke muziek (zoals Kiki Schippers en MEAU).