Utrechtsch Studenten Corps in opspraak wegens omstreden stripper-act

Het Utrechtsch Studenten Corps (USC) is opnieuw in opspraak geraakt vanwege vermeende vrouwonvriendelijke praktijken. Ditmaal waren het corpsleden die ringen gooiden om een fles die vastzat in het achterwerk van een stripper. Beelden hiervan gingen rond op sociale media en in appgroepen.

Volgens de rector van USC is de act een zeldzaamheid. Hij keurt hem ‘ten zeerste af’. Een anoniem lid zegt juist dat dit soort dingen regelmatig voorkomen en vindt niet dat er sprake is van vrouwonvriendelijkheid: ‘… dan komt er iemand langs die een show geeft. Deze mensen worden betaald voor hun werk.’ En: ‘… dat betekent niet dat ik anders omga met vrouwen.’

Studentenverenigingen ontvangen geld vanuit de UU en de HU. Het USC tekende – net als anderen- een intentieverklaring waarin het beloofde zich in te zetten tegen seksueel wangedrag. Volgens een UU-woordvoerder wachten universiteit en HU de afhandeling door het USC-bestuur af voordat ze beslissen over eventuele maatregelen.