UU: Werkdruk bij studentbestuurders ligt nog hoger dan gedacht

Een onderzoek van twee student-medezeggenschappers aan de Universiteit Utrecht beschrijft de uitdagingen waarmee studentbestuurders van studieverenigingen te kampen hebben. DUB interviewde de onderzoekers.

Zij zien dat de studentbestuurders te maken hebben met veel tijdsdruk, stress en teleurstellingen over hun beperkte vergoeding. Bovendien voelen ze zich vaak onvoldoende gewaardeerd en hebben ze te maken met hoge verwachtingen van leden, medebestuurders en voormalige bestuursleden. Een diepgewortelde verenigingscultuur maakt de taak van de studentbestuurder er vaak niet eenvoudiger op.

De studentbestuurders melden klachten die variëren van hoofdpijn tot slapeloosheid.
Het onderzoek beperkt zich tot één faculteit, die van Sociale Wetenschappen.

De auteurs van het onderzoek pleiten voor een cultuurverandering, een herijking van de verwachtingen en het schrappen van bepaalde activiteiten en commissies. Het faculteitsbestuur van Sociale Wetenschappen laat weten het probleem serieus te nemen en er de komende tijd extra aandacht aan te besteden.