UVSV: gebruik harddrugs tijdens lockdown ‘excessief’ toegenomen

Het gebruik van harddrugs door studenten is tijdens de lockdown ‘excessief’ toegenomen. Dat zeggen Valerie Lhoëst en Charlotte Stikkelbroeck in een artikel in de Volkskrant. Zij zijn studenten aan de Universiteit Utrecht en respectievelijk preases en secretaris van het vrouwelijke studentencorps UVSV/NVVSU.

Door de lockdown waren de cafés en sociëteiten gesloten en organiseerden studenten hun eigen (illegale) feestjes. Daarbij kwam veelvuldig mdma en cocaïne op tafel, signaleren de bestuursleden van UVSV. In een aantal ‘drugshuizen’ ‘zou het gebruik van harddrugs de normaalste zaak van de wereld zijn geworden.

Zij organiseerden afgelopen donderdag een symposium onder de titel ‘Tijd om het op tafel te leggen’ en de podcast ‘Waar trek jij de lijn’. Zij realiseren zich dat experimenteren bij de studententijd hoort: drinken, blowen, een pilletje en soms een lijntje coke. ‘Het gaat ons ook niet om af en toe een pilletje. Wel om het normaliseren van het excessieve gebruik van harddrugs sinds corona’, zegt Stikkelbroeck.

.