Veel HU-studenten hebben geen koolmonoxidemelder: ‘Wat is het eigenlijk?’

Foto: Kees Rutten

Afgelopen zaterdag is een 14-jarige jongen overleden door koolmonoxide in zijn woning, meldt de Telegraaf. Hij werd gevonden in een woning in Den Haag waar een hoge concentratie koolmonoxide aanwezig was. Een andere bewoner ligt nog in het ziekenhuis. Het is nog onduidelijk wat de hoge concentratie koolmonoxide heeft veroorzaakt.

HU-studente Soukaina (19) kijkt vragend. ‘Koolmonoxide? Ik heb geen idee wat dat met je doet.’ Leon (27) heeft geen koolmonoxidemelder: ‘Ik vind het nu niet echt nodig.’ Bo (25) deelt die mening. Wat weten studenten eigenlijk van koolmonoxide? Hebben ze wel een koolmonoxidemelder? Trajectum vraagt het zeven HU-studenten.

Sluipmoordenaar

Volgens de Brandweer overlijden in Nederland jaarlijks 10 tot 15 personen door koolmonoxidevergiftiging. Enkele honderden mensen belanden in het ziekenhuis. Koolstofmonoxide staat bekend als een sluipmoordenaar: je ziet het niet en ruikt het niet. Wanneer je het inademt, kan het echter ernstige gevolgen hebben.

‘Ik weet niet precies wat het is. Het is een bepaald soort gas, maar ik weet niet wat de gevolgen zijn’, zegt Soukaina. Nienke (20) kent het fenomeen wel. ‘Mijn zus woont in een huis met vriendinnen en daar was koolmonoxide vrijgekomen. Een monteur voor de verwarming ontdekte dat. Het is heel fijn dat het op tijd ontdekt is, want het kan gevaarlijk zijn.’

Te veel koolmonoxide is slecht voor je gezondheid. Mensen met een lichte koolmonoxidevergiftiging hebben meestal geen duidelijke klachten. Bij het inademen van veel koolmonoxide kun je last krijgen van hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en hartkloppingen. Uiteindelijk kun je er zelfs bewusteloos van raken en overlijden.

Hoge concentratie

Een koolmonoxidemelder alarmeert je voor een te hoge concentratie aan koolmonoxide. Noor (19) heeft geen idee of ze thuis zo’n melder heeft: ‘Ik woon in een studentenhuis van SSH (Stichting Studenten Huisvesting, red.) en ik denk dat zij dat wel regelen.’ Leon woont op zichzelf maar heeft geen melder. ‘Ik weet wel dat het goed is om er een te hebben, maar vind dat het nu niet echt nodig is. Het risico schat ik laag in. Als ik later in een koophuis woon, zal ik er wel een aanschaffen.’ Bo studeert biomedisch laboratoriumonderzoek en kent het gevaar: ‘maar hoe groot is die kans nou echt? Ik schaf hem ooit wel aan.’

Een koolmonoxidevergiftiging komt voornamelijk voor in en rondom het huis en kan verschillende oorzaken hebben, meldt de Brandwondenstichting. Koolmonoxide komt vrij bij een onvolledige verbranding van organische brandstoffen die in veel verwarmingstoestellen in Nederland worden gebruikt. Een slecht of kapot verwarmingstoestel, een kachel of cv-ketel bijvoorbeeld, kan de oorzaak zijn van het vrijkomen van koolmonoxide. Ook door een verkeerde manier van stoken, de verbranding van gas, olie of hout of kleine slecht geventileerde ruimtes kunnen zorgen voor koolmonoxide.

Silent Protector

De thuiswonende Stefan (25) heeft geen koolmonoxidemelder in huis. ‘Ik vind het belangrijk, maar op dit moment vertrouw ik mijn vader. Die regelt het wel als dat zou moeten. Als ik later op mezelf ga, dan koop ik er wel een.’ Is er dan helemaal geen student met een koolmonoxidemeter? ‘Wij hebben er thuis een’, zegt Stan (24). ‘Het blijft iets wat je gewoon moet hebben: een soort silent protector. Het hoort bij je standaard uitrusting en na het aanschaffen kijk ik er niet meer naar.’

Een koolmonoxidemelder hang je op plafondhoogte in de ruimte met een kachel, cv-ketel of boiler. In andere ruimtes hang je een koolmonoxidemelder op ademhoogte, dus op een hoogte van zo’n 1,5 meter. Plaats de melders nooit naast luchtinlaten of -uitlaten of achter objecten zoals gordijnen en kasten.

Mocht je twijfelen om een koolmonoxidemelder te kopen omdat je denkt dat het te duur is? Je kunt ze al vanaf vijftien euro kopen of bestellen. Vier biertjes overslaan en je bent er.

Ook interessant: Video: Wat vinden studenten van ongevaccineerden?