Henk Penseel was (onder andere) docent aan de HU en blogt sinds 2010 voor de Trajectum-site. Ditmaal: over de onuitputtelijke bron van discussie, die onderwijs heet.
Je kan aan een rad draaien met daarop een veelheid aan onderwerpen die met het onderwijs te maken hebben. Het geeft niet bij welk onderwerp het pennetje blijft steken, want elk onderwerp waarbij het stilstaat, is actueel. Begin vorige maand een column in de Volkskrant van Aleid Truijens over méér meesters. In het maandblad Vives een gesprek met hoogleraar neuropsychologie Jelle Jolles, met als kop ‘Leraar is de motor van ontplooiing leerling’. Hadjar Benmiloud schrijft In haar column in One World dat het inkomen van de ouders steeds vaker bepalend is voor de schoolkeuze van hun kinderen.
In Het Parool een ingezonden brief van Cees Koole, docent geschiedenis, die reageert op een artikel over de groeiende omvang van ‘schaduwonderwijs’. Het gaat dan over bijlessen. Koole betoogt dat veel ouders zich die bijlessen niet kunnen veroorloven.
Enkele decennia geleden koos je als ouders juist een basisschool waar de leerlingen geen huiswerk hoefden te maken, want alles werd op school gedaan. Tegenwoordig is een basisschool aantrekkelijker als er huiswerk wordt gegeven en er mogelijkheden zijn voor bijlessen.
In Trouw een artikel over zo’n 1500 vmbo-docenten die met hun pabo-opleiding niet de juiste papieren hebben en een half jaar opnieuw de schoolbanken in moeten. Ze zijn wel bekwaam, maar niet bevoegd. Ditzelfde fenomeen speelt ook al jaren in het hbo, waar bekwame docenten geen master hebben en die alsnog moeten halen of anders ontslagen worden.
Terwijl Dirk Van Damme, de Belgische pedagoog en hoofd van de OESO vorig jaar in Utrecht tijdens een congres zei dat er nog steeds een kwalificatiedrift is in het hoger en wetenschappelijk onderwijs, terwijl diploma’s in het bedrijfsleven eroderen. Dat is de reden dat het aantal bedrijfsopleidingen toeneemt.
Tientallen journalisten schrijven geregeld over hun kinderen en hun schoolperikelen, zoals Aaf Brandt Corstius en Thomas van Luyn in de Volkskrant. Laatstgenoemde schreef over de open dagen die deze maanden door leerlingen van groep acht en hun ouders bezocht worden en over de op handen zijnde veranderingen. ‘Straks zal hij verliefd worden op een meisje dat dwars door hem heen ziet, en begeerd worden door een ander zonder dat hij het doorheeft.’
Pubers veranderen mentaal en fysiek. Het worden adolescenten met een sixpack of ontluikende borsten. Het is leuk om terug te kijken op oude klassenfoto’s. Tjonge, wat zijn we veranderd. Maar dat leven is niet terug te draaien, dat komt niet meer terug. Alles verandert, maar het onderwijs blijft een onuitputtelijke bron voor discussie.